Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 10:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/politiken-har-forlorat-sin-sjal/

DN Åsikt

DN Åsikt. Politiken har förlorat sin själ

Politiken har tappat sin själ. Den saknar visioner och har urartat till att bli en tävlan i att med reklamjippo locka väljare för att nå makten.

Det största problemet med politiken i dag är att den inte längre drivs av en vilja att genomföra något. De flesta partier anlitar i stället professionella marknadsförare som ska anpassa sitt budskap till att locka speciella grupper av väljare. Då finns inte längre någon entusiasm att få leda Sverige mot en klart uttalad vision. Den enda vision man ser hos dagen politiker är ”vi vill ha regeringsmakten”. Det är mycket mindre tydligt vad man vill använda den till, förutom att sola sig i glansen av att just inneha regeringsmakt.

När man enbart har ambitionen att locka väljare och ser valet som en tävlan i att ”vinna röster” tappar politiken sin själ. Då urartar också demokratin till att med marknadsmässig reklam, ärlig eller oärlig, rikta in sig på ”viktiga väljargrupper” för att nå makten. Det mesta blir ganska osammanhängande utspel.

Visionen och ”partiernas själ” (om de har någon kvar) försvinner i marknadsinriktad reklam. Ofta i form av att baktala motståndarna, gärna genom att kritisera medvetna misstolkningar av deras förslag. Med denna strategi blir naturligtvis opinionsmätningar viktiga för att styra vilka utspel man ska göra.

I verklig demokrati är det viktiga för partierna att måla upp en bild av vad de vill leda landet mot och förklara hur sina konkreta förslag leder mot den vision partiet målat upp. Då blir valet inte en tävlan i att vinna röster, utan en fråga till folket vilket land de vill ha och i viss mån om man tror att partiet kan leda Sverige dit.