Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-24 14:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/politikerna-skapar-motsattningar-mellan-stockholms-invanare/

DN Åsikt

DN Åsikt. Politikerna skapar motsättningar mellan Stockholms invånare

Det råder en jakt på bilägare i Stockholm där politikerna medvetet skapar regler för att göra det omöjligt att äga en bil om man bor i innerstaden. Detta leder till en splittring där boenden som har bil respektive inte har bil, ställs emot varandra och skapar ett mörkare samhälle.

Rätta artikel

Jag blev mycket förundrad när jag i somras erhöll ett brev från kommunen om ändrade parkeringsregel. Förutom kraftigt höjt månadsabonnemang för boendeparkering införs dessutom kostnadsbelagd parkering mellan kl 07.00-19.00 samt att kostnaden vid betalning i automat för boendeparkering höjs till 75 kr och att det endast går att betala för en hel dag per betalningstillfälle.

Det är inte ovanligt att du som boende i stan tillfälligt lånar, hyr eller av annan anledning inte har behov av ett månadsabonnemang för boendeparkering (det finns på kommunens hemsida, möjlighet att tillfälligt anmäla en bil för boendeparkering). Det går då inte att till exempel parkera bilen kl 12.00 och åka hemifrån påföljande dag samma tid utan att betala för två heldagar. Detsamma gäller om du en tid till exempel behöver bil för att åka till arbetet och åker kl 09.00 samt kommer hem kl 17.00.

På kommunens hemsida läste jag vidare följande. Parkeringstiden förändras för att det ska vara möjligt att tillfälligt parkera även på morgon och kväll. Bilar ska inte stå på gatorna. De ska stå i garage. Det finns gott om lediga garageplatser.

Var finns dessa garageplatser? Det hade varit lämpligt att man samtidigt lade ut listor över lediga platser eftersom man uppenbarligen har kontrollerat detta, eller? Jag har stått i köer och aktivt letat efter en garageplats i två år utan att lyckas.

Jag kan bara tolka de nya reglerna som att det nu är jakt på boenden med bil där politiken går ut på att göra det så pass svårt och dyrt att ha bil så att man väljer att sälja den.

Det låter ju som en enkel taktik som kanske kan fungera om det var så att bilägare endast har en bil för nöjes skull och egentligen inte skulle behöva ha en bil. En bil av nyare modell medför en kostnad om ca 40-45 kr per mil vilket ger en årskostnad på åtminstone 50 000 kr per år. I detta ingår inte parkeringskostnader. Jag har svårt att se att någon skulle lägga ned denna kostnad, om man skulle klara sig utan bil.

Jag kan inte se att de nya reglerna och kostnaderna kan medföra att det blir färre parkerade bilar i innerstan och aktuella förorter. Reglerna leder istället till en jakt på bilägare och en splittring mellan boenden som har bil respektive inte har bil. Detta framkommer redan av en del av övriga svar på inlägget. Sofia Johansson skriver bland annat att marknadspris bör tas ut på markanvändningen för parkeringsplatser.

Sofia, hur ska vi lägga avgift på annan användning av mark, vad ska det kosta att parkera en cykel och ska det även kosta pengar att stanna på trottoaren för att prata med kamrater?

Det låter som ett hemskt samhälle i mina ögon. Nej, denna inställning att ställa grupper av medborgare emot varandra tar jag starkt avstånd ifrån och den leder tanken mot mycket mörka tider av människans historia.