Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 09:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/problemet-ar-att-sj-inte-forstar-informationshantering/

DN Åsikt

DN Åsikt. Problemet är att SJ inte förstår informationshantering

Problem av det här slaget är ideligen återkommande och hanteras ständigt lika illa av SJ. Se till att organisationen lär sig vikten av informationshantering. Finns bara information, vatten, mat och kännedom om hur situationen kommer att lösas, kommer passagerarna att vara nöjda. Lämnas man i vakuum, blir resultatet en stor oro och irritation som gör att man väljer ett annat alternativ vid nästa resa.

Rätta artikel

Jag blir inte det minsta förvånad när jag läser vad som hänt. Att ett tåg blir stående på linjen i ett flertal timmar kan man inte alltid lasta SJ för. Det kan bero på omständigheter de inte rår över, men man kan lasta dem för sättet de hanterar situationen. När ett tåg fastnar måste de:

Ge information om vad som hänt

Ge information om vad som kommer att hända.

Finnas tillgängliga för frågor och ha vettiga svar, vilket innebär att tågpersonalen måste ha stöd från och kontakt med tågledningen.

Se till att det finns vatten och mat till passagerarna.

Se till att de som drabbas av missade anslutningar och liknande problem får hjälp och information.

Tyvärr verkar ingen av punkterna ingå vare sig i SJ:s personalutbildning eller i deras rutiner vid tågstopp.

Jag har själv under de senaste 30 åren varit med om många liknande situationer och blir varje gång lika förvånad.

Jag har varit med om att i smällkalla vintern bli stående i ett litet regionaltåg, alldeles intill en station. Tåget blir snabbt utkylt, men stationen med den uppvärmda vänthallen hålls stängd.

En annan gång blir ett X2000 stående på en större station i 30 graders värme på grund av elfel utan några besked om hur länge vi kunde få vänta. De flesta passagerare var inte förberedda på en lång väntan i en sådan hetta. Jag pratade med personalen i bistron (som arrenderades av ett annat bolag) om att distribuera vatten, men det kunde de inte göra eftersom kassaapparaten inte fungerade på grund av elfelet! SJ-personalen agerade inte. Det fanns en större matvarubutik mindre än en km från tåget, men någon beställning på vatten från butiken gjordes inte trots påstötning.

Sverige har problem med en sliten infrastruktur för tågtrafik, men jag undrar om vi inte har ett större problem i företagskulturen hos vår största operatör. Faktum är att jag inte upplevt samma problem hos de mindre operatörerna. Kanske är det något att lägga större vikt vid i framtida upphandlingar av tågtrafik på våra större linjer. SJ har varit med länge men är en koloss som inte förändras och som inte verkar förstå att dra lärdom av erfarenheter.

Jag har själv, liksom någon av de andra skribenterna, tyvärr slutat använda tåget som första alternativ, eftersom jag helt enkelt inte längre vågar lita på att jag kommer fram i tid... eller överhuvudtaget.

Det skrivs mycket om att rusta upp tågnätet, men billigare och snabbare borde vara att rusta upp organisationerna som använder det.