Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/regeringen-maste-ingripa-mot-elsparkcyklarna/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Regeringen måste ingripa mot elsparkcyklarna”

Elsparkcyklar i centrala Stockholm. Foto: Adam Daver

SVAR PÅ INSÄNDARE. Stämpla elsparkcyklar som en särskild fordonskategori. Det skulle underlätta reglering och kontroll och att sparkcyklar förbjuds på trottoarer, skriver Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Sonja Forward och Krister Spolander kräver i en insändare i DN (27 augusti 2019) bättre ordning på elsparkcyklar, bland annat att de inte ska få köra på trottoarer. Jag kan inte annat än instämma.

Användandet av elscootrar sprider sig lavinartat. Bara i Stockholm finns numera sju olika bolag som hyr ut elscootrar. Den snabba etableringen har bland annat kunnat göras utan krav på tillstånd.

För mig är detta obegripligt och strider mot normalt förfarande i Sverige. Vilken annan kommersiell verksamhet får erbjuda sina tjänster med tusentals fordon på en begränsad stadsyta utan kostnad eller ens krav på tillstånd?

Friheten att tjäna pengar för uthyrningsföretag som Voi, Lime och Tier med flera har nu blivit en begränsning för alla andra som vill ta sig fram i våra städer på ett tryggt och städat sätt, inte minst för de med ett funktionshinder.

Vi kan inte stillatigande se på när allt fler skadas och människor begränsas i stadsmiljön av kommersiella företags drift att tjäna pengar på elscootrar. Våra lokalpolitiker borde ställa krav på tillstånd samt vid behov agera med stöd i lokala ordnings- och trafikföreskrifter.

Att göra en frivillig avsiktsförklaring med några av bolagen, som det blågröna styret gjort i Stockholm, är inte tillräckligt. Det kan vem som helst intyga som vistas i centrala Stockholm.

Vi behöver även agera på nationell nivå. Elscootrar får i dagsläget köra på våra trottoarer (om de håller ”gångfart”) eftersom de är definierade som cyklar. Därav kommer också att det inte finns någon åldersgräns eller allmänt krav på hjälm.

Därför behövs en klassificering av elscootrarna till en egen fordonskategori. Det skulle underlätta reglering och kontroll av verksamheten, bland annat så att scootrarna inte kan vistas på trottoarer.

Vänsterpartiet kommer att agera både nationellt och lokalt för en bättre ordning. Dagens elscooterkaos har gått överstyr och fordrar skyndsamt och kraftfullt politiskt agerande.