Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-18 23:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/replik-till-anneli-onneby/

DN Åsikt

DN Åsikt. Replik till Anneli Önneby

Ytterligare en kommentar från Kungsholmsbon på Anneli Önnebys kommentar till mitt tidigare genmäle.

Bästa Anneli,

Bilar är farliga när en kollision sker, det håller jag med om. Det finns också statistik på cykelrelaterade olyckor, sådana när cyklister kör på fotgängare eller, för all del andra fordon också. Glöm inte den punkten!

Jag tror ändå inte att olyckorna som sådana var huvudfrågan i din artikel, utan möjligheten att cyklisterna skulle få mer plats i Stockholmstrafiken. Min poäng är att bilisterna i dag, framför allt i Stockholm är hårt styrda när det gäller att följa trafikströmmar, trafikleder, hastigheter med mera, så att de av ren och skär nödvändighet beter sig generellt väl i den allmänna trafikmiljön. Dessutom, som en annan person som genmälde din artikel, nämligen att det inte finns andra bra färdsätt än bil i vardagen.

Däremot så är många cyklister, framförallt de som dundrar fram i tävlingscykeltempo, ytterst obenägna att underordna sig det minsta av trafikvett och uppmärksamhet och kanske sänka farten där det är nödvändigt. Vad är det som säger att man som cyklist måste eller tvingas öka farten/hålla högt tempo när man passerar trånga passager, övergångar eller rödljus?

Nu menar jag att inte alla cyklister skall dras över en kam, alla uppför sig naturligtvis inte illa. Men utifrån perspektivet från en boende i innerstaden så har jag ingen lust att "belöna" cyklisterna med större och fler cykelbanor som dessutom inkräktar på det begränsade gatuutrymmet, trottoarer med mera, bara för att de skall cykla ännu fortare och fortsätta med sitt aggressiva beteende.