Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-23 22:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/riksdagen-maste-satta-stopp-for-vinstjakten-i-skolan/

DN Åsikt

DN Åsikt. Riksdagen måste sätta stopp för vinstjakt i skolan

Protest mot nedläggningen av den Academedisaägda Plusgymnasiet i Malmö i fjol. Foto: Emil Langvad /TT

I skolbolagens strävan att maximera vinsten drar de sig inte för att utmana läroplanen, skollagen och andra styrdokument. Det är hög tid att riksdagen stoppar vinstjakten i den svenska skolan.

En viktig fråga inför valet i höst är de vinstdrivna skolbolagen och deras strävan att utifrån företagsekonomiska principer maximera vinst i sina verksamheter. Frågan kommer upp samtidigt som riksdags partierna ska ta ställning till om de är för eller emot obegränsades vinster för skolbolagen. Det gäller inte bara partierna; varje riksdagsledamot är fri att rösta enligt sina egna åsikter.

I skolbolagens strävan att göra vinst drar de sig inte för att då och då utmana läroplanen, skollagen och andra viktiga styrdokument. Och de gör det alltid åt ett håll. Hur många exempel finns inte där Academedia-skolor och andra skolbolag lurat kommuner, nu sist Hermods i Malmö som ljugit om lärartätheten och antalet behöriga lärare? Thoréngruppens SFI-utbildning i Stockholm? Academedias Eductus-skola i Västerås?

Hur många lärare på vinstdrivna skolbolagjobbar utan tillgång till riktiga idrottssalar, slöjdsalar, bildsalar och musiksalar? Hur många skolor brister i lärartäthet? Hur många skolor lever upp till den lagstadgade undervisningstiden? På hur många av dessa skolor pressas lärare att sätta ”glädjebetyg” som sedan ligger till grund för att gymnasieelever från vinstdrivande friskolor klarar sina universitetsstudier sämre än kommunala skolors elever? Alla dessa brister har en gemensam nämnare: vinstkravet och konkurrens om kunderna (eleverna).

Trots att många talar om konkurrensens fördelar ser vi aldrig "fel" åt andra hållet. När kan vi läsa i massmedierna att ”friskola hade fler behöriga lärare än vad de uppgav”, ”friskola hade bättre musiksalar än de behövde”, ”friskola sätter alltid elevintresset före vinstintresset”, ”skolaktiebolagets direktörer avstår från sina miljonlöner för att ge utrymme för mer teaterbesök för eleverna”, ”skolaktiebolaget betalade in mer skatt på sin vinst än de behövde, tyckte samhällsintresset krävde det” och ”skolaktiebolaget startar utredning om oegentligheter INNAN de avslöjas av medierna”.

Den dagen vi får läsa de nyheterna kan vi kanske tro att vinstdrivna skolor är bra för undervisningen. Vi väntar med spänning.