Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 10:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/s-kvinnors-moralism-gar-emot-kvinnans-sexualitet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”S-kvinnors moralism går emot kvinnans sexualitet”

Foto: Beatrice Lundborg

INSÄNDARE. Förslaget av S-kvinnor att stämpla pornografi som hets mot folkgrupp strider mot kvinnors sexuella uttryck och fantasier. Att se porr som hatbrott är att infantilisera kvinnor, skriver centerpartisten Jasmine Karam.

S-kvinnor i Skåne med dess ordförande Elin Gustavsson i spetsen skriver i en debattartikel i Sydsvenskan (13 augusti 2019) att de vill att pornografi ska klassas som hets mot folkgrupp. I detta fall handlar det inte en folkgrupp som etnicitet, kulturell eller geografiskt ursprung, utan mot könet kvinna.

Förslaget nämns på förbifarten i artikeln och bakas ihop med en rad andra frågor som angår våld mot kvinnor. Att förslaget kommer upp är inte förvånande. S-kvinnor lyssnar gärna på sexnegativa radikalfeminister och kvinno- och tjejjoursorganisationen Unizon som bestämt sig att porren är elefanten i rummet och orsaken till mäns våld mot kvinnor och där porren per definition är våld, de är också emot BDSM och annat sexuellt uttryck utanför missionären.

Problemet är att porr reflekterar fantasier människor redan har och ibland är det den enda vägen för många att få utlopp för sina fantasier. En del fantasier innebär skam för människor och de skulle aldrig erkänna dem till någon.

Det som är intressant är att den porr som Unizon och S-kvinnor främst attackerar är sådan porr kvinnor främst tittar på. Tväremot vad många tror tittar mer kvinnor på porr än män, i alla fall om ser till längden av tittandet – i genomsnitt hela en minut och 14 sekunder längre per tillfälle än män. 

Det är också fler kvinnor än män som konsumerar hardcore dominans BDSM-porr. Detta visar undersökningar, liksom porrsidor som Porn Hubs and You Porns statistik. Det reflekterar fantasier många kvinnor har.

De är också främst kvinnor som läser erotisk fiktion kopplat med dominans och BDSM. Ett känt exempel är boken ”50 Shades of Grey” som också filmatiserats. I en metastudie gjord av University of North Texas där man kombinerade tjugo studier visade att mellan 31 och 57 procent av kvinnor har dominerande våldtäktsfantasier. Eftersom många kvinnor skäms över sådana fantasier är det exakta antalet svårt att veta.

Bara för att många kvinnor har dominans- eller till och med våldtäktsfantasier betyder inte det att de stödjer våldtäkt eller vill bli våldtagna på riktigt. Det är fantasier, och våra sexuella fantasier är irrationella och har inget med någon sofistikerad moralfilosofi att göra. 

På ytan kan det verka som om S-kvinnor vill skydda kvinnor från våld, men under ytan är det inget annat än gammal protestant luthersk och patriarkal moralism, där samlag och sexuella aktiviteter inte är något kvinnor gör, utan något som kvinnor drabbas av. Män gör sex, kvinnor utsätts för sex.

Alltså har kvinnor ingen egen sexuell agens. Då blir porr bara något där kvinnor är passiva objekt för mäns njutning. Således blir alla kvinnors sexuella val inte deras egna. Kvinnan infantiliseras och behöver skyddas.

Tanken om att rätt moralisk eller normativa fostran kommer att göra oss mer ''ren'' är också den grundlös. När Markis De Sade, vars namn har givet oss ordet sadist, var barn och bodde i slottet La Coste lärde han sig redan om hur vår yttre moral och att vårt inre sexuella ''jag'' inte har mycket med varandra att göra.

Han såg hur samma präster och nunnor som på ytan predikade katolsk moral, kyskhet och återhållsamhet. På kvällen piskade de varandra och höll på med diverse sexuella aktiviteter och utsvängningar.

I samhällen där sexuella uttryck ansågs heliga som forna Mesopotamien engagerade sig prästinnor och präster engagerade sig i diverse olika sexuella religiösa riter framför publik i gudinnan Inannas namn. I dag skulle vi nog kallat sådana riter pornografiska.

Psykologen och assyriologen Betty De Shong Meador påpekat var allt tillåtet under Inanna. Via henne kunde man göra vilda danser och riter som gick bortom det som accepterades i vardagslivet men som gav utövarna en stor extas.

Vårt verkliga djupare jag, de vi på gott och ont försöker dämpa låter sig aldrig helt tystas. Det kommer finna uttryck som i porr.