Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 05:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/sakerheten-i-tagtrafiken-ar-god/

DN Åsikt

DN Åsikt. Säkerheten i tågtrafiken är god

Den största säkerhetsrisken står upprörda resenärer själva för.

Rätta artikel

Som lokförare kan man inte annat än ta sig för pannan när man läser Maria Larsson Guerpillons inlägg. Eftersom jag själv upplevt samma sak, både i yrkeslivet och som privat resenär, förstår jag hennes och medresenärernas frustration. Men att utefter en visserligen rejäl försening dra slutsatsen att säkerheten är undermålig är förhastat och direkt felaktigt.

Att det ibland tar lång tid och då och då väldigt lång tid att komma fram beror ju just på att vi som är verksamma i branschen alltid sätter säkerheten främst. Som lokförare och ombordpersonal är det alltid resenärernas säkerhet man prioriterar.

Och såvida det inte brinner i tåget är det alltid där som resenärerna är säkrast. En evakuering av ett tåg är alltså en allra sista utväg eftersom det är en säkerhetsrisk i sig. Av Larsson Guerpillons inlägg framgår det inte vilken tid på dygnet det är, men eftersom hon beskriver att det är mörkt i vagnarna förutsätter jag att det är på natten. Att då evakuera resenärer ut i makadam, oländig terräng och mörker skulle jag dra mig för i det längsta.

Den situation som Larsson Guerpillon beskriver har jag som förare upplevt några gånger. Det som jag vid dessa tillfällen ser som den absolut största säkerhetsrisken är de resenärer som sprider dålig stämning, istället för att lugna sina medresenärer blir upprörda och bidrar till att öka spänningarna på tåget och i allra värsta fall bestämmer sig för att "ta saken i egna händer".

För att svara på Larsson Guerpillons direkta fråga vad som hade hänt om det inträffat i en tunnel. Samma sak. Ni är säkrast i tåget. OM panik riskerar att bryta ut evakueras naturligtvis tåget eftersom det är en säkerhetsrisk som bedöms större än en planerad evakuering. Tro det eller ej, men vi som jobbar på tåget har faktiskt fått en del utbildning, har en bättre överblick än varje enskild resenär, agerar professionellt och prioriterar alltid resenärernas säkerhet.

Av Larsson Guerpillons text kan jag inte annat än dra slutsatsen att allt gick helt rätt till och att säkerheten var god under hela resan. Krisberedskap finns för de tillfällen som kan kallas kris, vilket långt ifrån var fallet i den här situationen. Och att generalisera och beskriva hela tågtrafiken som havererad kanske passar i film- och tv-branschen …men det är ganska långt ifrån sanningen.