Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Samtrafiken måste göra sina hemläxor

Resplus måste fungera innan man planerar för framtida utveckling. Det gör den inte i dag. När SJ säljer Resplusbiljetter ger det statliga järnvägsbolaget sig själv friheten att exkludera konkurrenter som kan erbjuda ett lägre pris.

Alla har rätt till drömmar och visioner. Nu tillhör dock inte Samtrafiken de organisationer som behöver måla upp framtidsbilder för att skapa utmaningar i sin verksamhet. Den stora utmaningen för Samtrafiken, som bildades 1993 och ägs av 37 olika trafikföretag, är att skapa en lösning som erbjuder resenärer en möjlighet att utifrån egna preferenser hitta den bästa resvägen.

Vad Samtrafiken ansvarar för i dag är ”Resplus”. Tanken med Resplus är att du som resenär ska kunna köpa sammanhängande resor med tåg och buss i Sverige även om den kompletta resan är sammansatt av olika delresor med olika trafikföretag. Det är en mycket bra tanke.

Tyvärr fungerar Resplus inte i realiteten. Det beror dels på att vissa aktörer i praktiken är exkluderade, dels på att Resplus enbart optimerar på tid och inte på pris. Något långsammare, men kanske mycket billigare resor, exkluderas oftast och visas inte för resenären.

Gerhard Wennerström beskriver målande hur man som resenär i Samtrafikens värld med lätthet hittar och kan köpa den mest rationella resan oberoende vem som är operatör. Det går också alldeles utmärkt om man använder sajten Resrobot. Alla som har köpt en resa med Resrobot kan väl räcka upp en hand? Det blir inte så många händer i luften. Mindre än en procent av biljetterna i Sverige sälj genom Resrobot.

I realiteten säljs nästan alla Resplus-biljetter genom SJ. Det statliga tågbolaget är gärna med i samarbetet eftersom det ger SJ möjlighet att sälja resor från till exempel Stenungssund till Ystad, trots att SJ själva bara kör Göteborg–Malmö. SJ får genom Resplus tillgång till alla länsbolag. Då kan SJ sälja biljetter i ett finmaskigt nätverk av stationer och hållplatser över hela Sverige, trots att det nät SJ själva förfogar över är både grovt och har stora hål.

När SJ säljer Resplusbiljetter ger SJ sig själva friheten att exkludera bolag som av någon anledning misshagar SJ, för närvarande Saga Rail och MTR Express. Det innebär att i praktiken fungerar inte Resplus som det var tänkt, det vill säga att erbjuda resenärer det kompletta utbudet av resemöjligheter i Sverige.

Med denna situation är några nya tågbolag inte att vänta. Vi får räkna med att dagens de-facto-monopol på långväga tågresor består. Första hemläxan Samtrafiken är att se till att den som säljer Resplus-biljetter gör det med samtliga aktörer i samarbetet.

Samtrafiken grundades i monopol-järnvägs-Sverige för 25 år sedan. Det var SJ och länsbolag som skulle samarbeta. Utgångspunkten var att alla resor är lika prissatta och det är endast av intresse att söka de snabbaste förbindelserna. Men så är det inte längre. Ett exempel: Om du vill åka från Finspång till Stockholm vid 16-tiden en fredag. Bussen går 16.14 och du anländer Norrköping 16.55. Saga Rail och SJ har då två anslutande förbindelser. Med Saga Rail ankommer du till Stockholm 18.50 och med SJ 18.39. Resplus fungerar så att alternativet med Saga Rail inte visas överhuvudtaget, trots att det kan vara hundralappar billigare, eftersom förbindelsen är elva minuter långsammare.

Andra hemläxan för Samtrafiken är att ändra Resplus-algoritmen så att resenärer också får ta del av billiga förbindelser. När Gerhard Wennerström har bockat av dessa två hemläxor är det en intressant tanke han målar upp och en vision att leda Samtrafiken emot.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.