Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

SAS överbokar sina plan – och resenärerna får lida

Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT

Flygbolaget SAS överbokar medvetet sina avgångar. Det kan få katastrofala konsekvenser för resenärer som har en tid att passa.

Vi fick inte komma med med planet på grund av att SAS överbokat planet från Östersund till Arlanda. För detta ska vi få 250 euro (drygt 2500 kronor) var i ersättning, vilket inte täcker täcker våra utlägg för utebliven lön, biljetter tur och retur, hyrbil, skjuts till flyget med mera.

Efter att vi inte fick komma med flyget har vi fått extremt svåra problem på grund av ett uteblivet möte på en ambassad i Stockholm. Min flickvän kan nu inte lämna landet. Hon kan inte ens åka hem till sina föräldrar om något sker innan vi fått ett nytt möte. Och väntetiden är 5-6 månader!

Vi reklamerade resan på hemsidan och fick ett standardsvar från SAS – på engelska. Där stod det bland annat ”On each flight there are often a couple of passengers that do not show up at departure due to different reasons. Therefore we sometime overbook our flights with a few seats above capacity. This is completely based on historical data and carefully monitored in the booking system.”

Innebörden av detta svar är att SAS överbokar med flit. Är det ens lagligt? Detta flygbolag spelar lotteri med vår tid och våra pengar.

För övrigt går det inte att tala med någon på flygbolagets kundservice, utan man måste mejla.

Dessutom har jag inte fått tillbaka några pengar – trots att det gått mer än de sju dagar som utlovas som längsta väntetid.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.