Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-20 18:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/satt-lararnas-kompetens-i-sitt-sammanhang/

DN Åsikt

DN Åsikt. Sätt lärarnas kompetens i sitt sammanhang

Även om den formella utbildningen är jämförbar är "arbetsmaterialet" omöjligt att jämföra.

Rätta artikel

Sidiri, du skriver att lärarnas kompetens ifrågasätts. Jag tror att kritikerna omedvetet blandar äpplen och päron. Jag vill påstå, att det är inte lärarnas formella kompetens som kritiseras. Den har de flesta som gnäller ingen aning om, om de ens vet vad som ingår. Det som kritiseras är att läraren inte "kan lära ut" och det är något helt annat.

Du jämför med andra akademiska yrken vilket, precis som du skriver, är formellt korrekt. Skillnaden är att lärarens arbetssituation inte kan jämföras med andra akademikers. Precis som det inom alla yrken finns de, som kanske skulle passa för något annat, finns det lärare, som kanske borde göra något annat än att vara lärare. Men varför ställs inte samma krav inom andra akademikeryrken...

Det finns ingen lärare som kan ”lära ut” om det inte finns någon som är villig att ”lära in” och varför denna situation uppstått finns det ju många åsikter och teorier om. Jag har inte svaret även om jag misstänker, att elever i dag kanske i hög grad vill förlita sig på teknik som ska göra det lättare och mindre jobbigt. Det är också så, att situationen för elever idag är betydligt mer komplicerad än förr, både vad det gäller informationsmängd och socialt.

För att underlätta skaffar allt fler skolor datorer i någon form, mobiler, "paddor" laptops med mera. Tanken är god men risken är att man överskattar möjligheterna och i stället målar in sig i ett hörn.