Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 04:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/sj-sviker-sina-resenarer-i-smittotider/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”SJ sviker sina resenärer i smittotider”

Centralstationen i Göteborg.
Centralstationen i Göteborg. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. Trots att Folkhälsomyndigheten uppmanar personer som känner sig småkrassliga att stanna hemma kräver det statliga tågbolaget läkarintyg för att få tillbaka pengarna vid ombokning. SJ sviker sina resenärer i smittotider, skriver Jens Fagerlund.

De allra flesta resebolag tar nu sitt ansvar och återbetalar kunders köpta biljetter eller erbjuder fri ombokning. Men det gör inte SJ.

När jag skriver dessa rader så finns bland annat denna information på SJ:s hemsida med anledning av hotet av det nya coronaviruset:

”Har du en biljett med flexibilitet ’Kan inte ombokas/återbetalas’: Ingen återbetalning eller ombokning är möjlig. Vid sjukdom kan 100 % av biljettens värde återköpas mot uppvisande av ett godkänt läkarintyg.”

Att SJ kräver läkarintyg för återköp eller ombokning ska kunna ske är ingenting annat än hyckleri från företaget som i klimatkrisens spår har kunnat se sina tåg mer bokade än någonsin tidigare.

Tågföretagets inställning är fel på många sätt. Den som sedan länge haft en bokad resa för att hälsa på vänner eller släkt kanske väljer att genomföra resan för att inte förlora pengarna. Kanske väljer människor som köpt biljetter med restriktioner att resa trots att de känner sig lite hängiga?

Att SJ kräver läkarintyg är bedrövligt med tanke på att vår sjukvård redan går på knäna. Den nuvarande inställningen hos SJ är en skam och jag hoppas att företaget snarast ser över sina orimliga regler.