Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 07:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/skamligt-att-swedbank-skickar-hotfulla-brev-till-aldre-utan-dator/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Skamligt att Swedbank skickar hotfulla brev till äldre utan dator”

Min mor är 93 år och kan inte hantera en dator. Hon har heller ingen uppfattning om vad en ”Swedbank-app” är för något, hon har inte ens en mobiltelefon, skriver Lennart Philipson.
Min mor är 93 år och kan inte hantera en dator. Hon har heller ingen uppfattning om vad en ”Swedbank-app” är för något, hon har inte ens en mobiltelefon, skriver Lennart Philipson. Foto: Jessica Gow/TT

Vilken värld lever bankerna i? Jag har förståelse för att Swedbank enligt Penningtvättslagen behöver inhämta information om min 93-åriga mors bankkonto. Men jag har noll förståelse för hur man gör det, skriver läsaren Lennart Philipson.

Rätta artikel

För några dagar sedan fick min mor ett fysiskt brev från sin bank, Swedbank, som i eldskrift inleds ”Har du glömt att svara oss? 14 dagar kvar”.

Till saken hör att min mor, motvilligt och på grund av tilltagande förvirring, två dagar efter att hon får brevet ska flytta in på ett äldreboende. Hon är fortfarande läskunnig men har ibland svårt att följa ett längre resonemang i skriven text. Hon kontaktar mig och är förtvivlad eftersom hon tolkar inledningen som att hon troligen endast har 14 dagar kvar i livet på det nya boendet.

När jag kommer hem till mamma och läser brevet kan jag lugna henne med att banken inte skriver om hennes återstående livslängd. Det banken skriver är att om hon inte fyller i och skickar in den bifogade blanketten inom 14 dagar kommer hennes bankkonton att spärras och övriga tjänster sägas upp.

Det aktuella hotbrevet är den första signalen via fysisk post till min mor om att man kräver information om hennes sparande.

Jag har viss förståelse för att banken enligt Penningtvättslagen tydligen behöver inhämta information om hennes magra bankkonto. Jag har dock noll förståelse för det sätt Swedbank gör det på.

Banken skriver att de försökt kontakta henne via Internetbanken och/eller Swedbank-appen och inte fått något svar. Då ser Swedbank sig tydligen nödsakad att som första alternativa åtgärd skicka ett hotbrev om stängning av konton och tjänster om hon inte svarar inom 14 dagar.

Vad lever bankerna i för föreställningsvärld? Min mor är 93 år och kan inte hantera en dator. Hon har heller ingen uppfattning om vad en ”Swedbank-app” är för något, hon har inte ens en mobiltelefon. Jag sköter hennes räkningar genom att jag har dispositionsrätt av hennes konto, jag får dock inga elektroniska meddelanden rörande hennes bankaffärer.

Digitaliseringsvågen som, likt en tsunami, drar in över oss är inte nådig mot våra äldre och förvirrade medborgare. Är bankpersonalen så obegåvade att de inte inser att de möjligen skickar sina elektroniska meddelanden rakt ut i ett tomrum när man söker kontakt med den äldre kommuniteten den vägen?

Jag uppmanar er på Swedbank, och alla Sveriges banker, att nyktra till och inse att vi alla, till och med banktjänstemän, kommer att åldras och bli utestängda från ny teknik. Överväg kraftfullt att inte som första alternativ, när e-tjänsterna inte gör jobbet, tillgripa hotbrev. Försök åldersanpassa och nyansera kommunikationen med era kunder.

Min mor har varit kund hos Swedbank sedan Lyckoslantens tid och behöver lugn och ro, inte hotbrev. Hade hon läst det finstilta i hotbrevet kunde hon till och med bringats uppfattningen att hennes bank misstänker att hon sysslar med penningtvätt. Enligt vad jag läser i medierna tycks det huvudsakligen vara vissa banker som är experter på dylikt, mycket sällan 93-åringar.

Swedbank har erbjudits möjlighet att svara på insändaren, men banken har meddelat att den avstår.