Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-22 14:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/skandalosa-tagforbindelser-till-kontinenten/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Skandalösa tågförbindelser till kontinenten”

Kvinna väntar på tåg på flygplatsen Kastrups järnvägsstation. Foto: Johan Nilsson/TT

Tågförbindelserna i Danmark till kontinenten är skandalöst dåliga. Dessutom är de tveksamma ur miljösynpunkt eftersom de flesta tågen körs på diesel, skriver läsaren Carl-Johan Jargenius. 

Rätta artikel

Samtidigt som politiker och miljövänner talar om att förbättra järnvägsförbindelserna mellan Sverige och kontinenten försämrar Danska statsbanorna (DSB) järnvägstrafiken genom Danmark.

Från ett tidigare uselt utbud har DSB dragit in alla direkta tåg mellan Köpenhamn och Hamburg. I stället erbjuds bussresa från Köpenhamn till Rödby där tåget till Hamburg startar.

Om man inte tycker om att åka buss och betala för tåg kan man åka tåg via Jylland. Men det tar längre tid och man måste byta tåg en eller flera gånger längs vägen.

Syftet är gott. Banedanmark, som svarar för järnvägsspåren i Danmark, bygger dubbelspår mellan Ringsted och Rödby inför den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält. Om tio år kan vi åka bekvämt mellan Skandinavien och Tyskland.

Men fram till dess måste det ordnas på ett bättre. Nuvarande brist på förbindelser är en skandal. DSB borde åtminstone kunna köra några direkttåg mellan Köpenhamn och Hamburg via Jylland.

För miljövänner är det ett tveksamt val att åka tåg genom Danmark. Elektrifieringen av det danska järnvägsnätet som inleddes på 1980-talet avbröts ett decennium senare. Resultatet är att Danmark i dag är nästan helt beroende av dieseldrivna tåg.

Det är bara godstågen mellan Sverige och kontinenten och Öresundstågen som drivs med el. Nyligen elektrifierades också banan till Esbjerg, men i övrigt är det dieseldrivna tåg som gäller på det danska järnvägsnätet.

Dessutom visade det sig att de nya dieseldrivna tåg som köptes i början på 2000-talet fungerade dåligt. Bara hälften är i drift. Resten är skrotade eller sålda till Rumänien.

I slutet av 90-talet introducerades i Danmark planen ”Gode Tog til Alle”. Sedan dess har mycket blivit avsevärt sämre.

Danska Folketinget och den danska regeringen har misslyckats med sin järnvägspolitik. De senaste åren har den ena skandalen avlöst den andra.

Medan trafiken i Danmark försummades startade DSB trafik på flera håll i Sverige. Det slutade med enorma förluster som drabbade danska skattebetalare.

Den svenska miljö- och klimatministern Isabella Lövin (MP) borde tala med sin danska kollega och sätta press på Bane Danmark och DSB. Det är ett samlat nordiskt intresse att få till stånd vettiga järnvägsförbindelser mellan de nordiska länderna och kontinenten.