Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Skolans ämnen måste bli mer flexibla

Skolan sätter extrem press på oss med Asperger då vi tvingas läsa ämnen och studera innehåll som inte passar oss på grund av vår funktionsnedsättning.

Jag har Aspergers syndrom/ADHD. Min styrka ligger i att jobba med programmering, musik med mera. Men i skolan skulle alla göra samma sak. Vi skulle läsa den där boken från 1800-talet och kunna reflektera och analysera sociala relationer på medeltiden. Det var inte precis min sak. Då var det lättare att koncentrera sig om uppgifterna stämde överens med mitt intresse och funktionsförmåga.

Det är skillnad på lektion och lektion för mig med Asperger. När vi hade teoretiska ämnen såsom matematik eller svenska med uppgifter som innebär mycket teoretisk och skrivande om relationer för hundra år sedan, var det extremt svårt att fokusera i skolan och jag blev orolig. Det tog all energi. Jag hamnade i konflikt med de andra eleverna. Dessa lektioner där vi skulle skriva olika saker på papper och analysera sociala relationer i Wilhelm Mobergs böcker var rena mentala pinan, 60 minuter kändes som en halv dag. Jag var helt slut.

Men när vi skulle ha datalektion fick jag tillgång till en helt annan energi. Då var de yttre intrycken inte lika påfrestande när det fanns en motivation och känsla för att uppgiften var rätt för mig. Då kunde jag mycket lättare koncentrera mig och betygen sattes därefter. Då kändes en lektion på 60 minuter som fem minuter. Jag blev helt inne i det jag gjorde och hade inte alls samma trötthet.

De sociala normerna måste förändras och passa alla. Annars kommer många talanger gå förlorade och istället bli till kostnader. Ämnena måste dessutom sättas efter dagens behov. I dag är det viktigare att kunna räkna räntor och känna till vad det innebär att använda kreditkort och betala räkningar, än att bli expert på antik litteratur utantill.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.