Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 22:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/skyhoga-p-avgifter-vantar-for-mopeder-och-motorcyklar/

DN Åsikt

DN Åsikt. Skyhög avgift drabbar pendlare med motorcykel och moped

Foto: SMC

I vår införs en ny parkeringsavgift för mopeder och motorcyklar i Stockholm på upp till 20.000 kronor per år. Den kommer som ett hårt slag för alla som dagligen pendlar till city. Det naturliga vore att i likhet med övriga världen avgiftsbefria all parkering med tvåhjulingar.

I alla större städer behövs smidiga och flexibla lösningar för arbetspendling. För de som bor eller arbetar långt ifrån hållplatser och tunnelbanor är moped eller motorcykel ett alternativ för att få ihop livspusslet. Tidsbesparingen kan vara flera hundra timmar per år. En förutsättning är dock att det finns möjligheter till parkering till en rimlig kostnad.

I andra delar av världen är tvåhjulingspendlingen omfattande och premieras med gratis parkering. Så har det även varit i Stockholm där man hittills har fått parkera utan avgift på särskilt markerade platser.

Det här vill nu den styrande majoriteten i Stockholm stad med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i spetsen sätta stopp för. Samtidigt som man avgiftsbelägger fler områden och höjer avgiften för bilar för att skapa större omsättning på parkerade fordon införs också en ny avgift på mopeder och mc.

Någon utredning av behovet eller av konsekvenserna för de som pendlar på två hjul finns inte. Trafikkontoret och Helldén själv ”tror” att moped och mc, i likhet med bilar, används för besöksparkering och att det behövs omsättning även på dessa. Men hur det egentligen ligger till vet inte Trafikkontoret.

Sveriges Motorcyklister (SMC) har – till skillnad från Trafikkontoret – kartlagt pendlingen. Kartläggningen visar att ett mycket stort antal mopeder och mc används för daglig pendling. Det är alltså inte fråga om tillfälliga besöksparkeringar. Men denna analys saknas helt i stadens parkeringsstrategi.

Utan tillstymmelse till underlag införs alltså parkeringsavgifter på upp till 20.000 kronor per år för den mopedist eller motorcyklist som åker till jobbet i city dagligen. Med de nivåerna spelar det mindre roll att avgiften jämfört med bil är reducerad. Det införs även ett boendeparkeringstillstånd för moped och mc.

Det finns flera alternativ till denna skyhöga avgift. Det mest naturliga vore att, i likhet med övriga världen, avgiftsbefria all parkering med tvåhjulingar. Eller åtminstone ta hänsyn till att en parkerad moped eller mc bara tar upp en sjättedel av ytan för en bil och anpassa avgiften därefter. Ett tredje alternativ är ett särskilt parkeringstillstånd för pendlare. Med sådana åtgärder kan staden åstadkomma en något ökad omsättning på platser utan att helt sätta käppar i hjulen för alla människor som åker moped eller mc till jobbet.

Om däremot avgiften införs som planerat kommer mc-parkeringarna att gapa tomma samma dag som skylten sätts upp. Det finns då en stor risk de särskilda platserna successivt tas bort och ersätts med bilplatser. Då har den styrande majoriteten i Stockholm utraderat en av de mest ytbesparande, tidseffektiva och prisvärda lösningarna för stockholmarnas pendling, till förmån för fler bilparkeringar. Det kan inte ha varit målsättningen för Daniel Helldén och Miljöpartiet.

Medförfattare: Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC och Andreas Egeryd, SMC-medlem och mc-pendlare.