Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/slang-ut-lasplattorna-fran-klassrummen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Släng ut läsplattorna från klassrummen”

Undervisning i skånska Limhamn med såväl läsplatta som penna och papper. Foto: Alexander Olivera/TT

INSÄNDARE. Släng ut läsplattorna från klassrummen och använd i stället böcker, penna och papper. Det finns klara bevis i Pisas mätningar att svenska elever lär sig mindre med digitala läromedel, skriver Inger Svedmyr.

Professor Torkel Klingberg efterlyste i DN-artikel på Insidan (20 augusti 2019) jämförande studier där vissa klasser får använda böcker och traditionellt undervisningsmaterial, medan andra får elektroniska läromedel.

Pisa-undersökningen 2012 genomfördes i en brytningstid när vissa skolor börjat använda läsplattor i undervisningen, medan andra arbetade på traditionellt sätt med böcker, papper och penna. I undersökningen ställdes frågor till eleverna om användning av läsplattor i undervisningen. Här finns ett stort material med jämförelser mellan arbetssätten.

Det visade sig att svenska elever som inte haft tillgång till läsplattor i genomsnitt hade 497 poäng i läsförståelse, vilket var en poäng över OECD:s genomsnitt. Deras kamrater som hade använt läsplattor låg 73 poäng lägre. Skillnaden var nästan lika stor i naturvetenskap och matematik.

Man kunde också se att trenden var densamma i andra länder, men bland våra grannländer var det bara i Danmark som detta uppmärksammades. De här siffrorna verkar inte ha tagits med i de sammanställningar som gjorts, trots att de finns med i Pisa-databasen. (I Pisa benämns läsplattor och paddor som ”tablets”.}

En intressant iakttagelse är att det verkar som om det räcker med att utrustningen finns tillgänglig i lokalen för att resultaten ska försämras.

Det svenska Pisa-raset 2012 berodde till stor del på att många elever börjat använda läsplattor. De elever som ännu inte fått tillgång till läsplattor låg nära OECD:s genomsnitt.

Forskningen visar att det är lättare att ta till sig en text om man läser på papper än på en skärm och att man minns bättre om man antecknar för hand än på en dator.

Gör eleverna en stor tjänst och låt dem arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Släng ut läsplattorna och använd böcker, papper och penna¡