Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 07:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/sluta-att-skuldbelagga-konsumenter-for-miljon-och-klimatet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Sluta att skuldbelägga konsumenter för miljön och klimatet”

Foto: Pontus Lundahl/TT

Det är fel att lägga så stort ansvar för miljö och klimat på konsumenter. Större krav bör ställas på producenter i stället för att vanliga människor skuldbeläggs när de försöker få ihop sitt vardagsliv, skriver läsaren Ragnvald Nilsson. 

Rätta artikel

Jag är innerligt trött på att vi människor som ligger sist i konsumentkedjan ska ta hela miljöansvaret. Vi ska handla mindre, vi ska inte flyga, inte köra bil, inte använda plastpåsar, inte dricka mjölk och inte äta kött.

Livet i dag består av en massa ”inte”. Försvaret däremot verkar inte ha några restriktioner. De får glatt dundra på hur mycket och hur länge de vill. Men om vi enskilda kör bil några extra mil slår det dåliga samvetet genast till.

Och om vi köper en sak vi behöver får vi dåligt samvete av det emballage som är mångdubbelt så stort som den pryl vi köpt. I butiken ligget det mesta portionerat i plastpåsar.

Till och med en skruvmejsel är ingjuten i plast omöjlig att dra isär med händerna. Vi kunder har inget val. Vi är maktlösa och helt i händerna på producenterna.

Att i det läget skylla resursslöseriet på oss kunder känns därför konstigt. Vi måste ju använda bilen och är i butiken hänvisad att köpa det som erbjuds. Vi privatpersoner ska givetvis ta vårt ansvar, men framför allt måste producenter och förpackningsindustrin tänka om.

De måste ta större ansvar i miljöarbetet. Vi som kunder ska inte behöva köpa paket som bara är fyllda till hälften.

Den senaste burken jag köpte på apoteket var bara fylld till en tredjedel. Vi ska inte heller behöva åka en extra gång ner till återvinningsstationen efter varje paket vi inhandlat.

Miljövårdskedjan är lång. Alla länkar är givetvis viktiga, men det är att börja i fel ände att lägga ansvaret på oss konsumenter som ligger sist i kedjan.