Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 15:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/snabba-hoghastighetstag-ar-samst-for-miljon/

DN Åsikt

DN Åsikt. Snabbare höghastighetståg sämre för miljön

Kinas snabbtåg som infördes 2007 går i hastigheter mellan 250 och 400 kilometer i timmen. Foto: AP

Miljöpartiets och Centerpartiets planer för höghastighetståg som ska kunna gå i 320 kilometer i timmen är sämst för miljön. Högre hastighet kräver att man gjuter fast spåren i miljöskadlig betong samtidigt som energiförbrukningen ökar med 50 procent.

I våras gick frågan om höghastighetståg på högvarv. Nu är det bara några veckor kvar till valet och det är dödstyst. Det rör sig om en av Sveriges största samlade investeringar någonsin. Och som dessutom medför stor miljöpåverkan.

En höghastighetsbana från Stockholm till Göteborg respektive Malmö skulle enligt Trafikverket kosta 230 miljarder kronor, alltså 230 tusen miljoner kronor. Regeringen vill dock begränsa kostnaden till 205 miljarder kronor.

Stora projekt tenderar alltid att bli fördyrade. Till detta kommer stationer och lokal infrastruktur som inte finns med i beräkningen. Lägger man ihop det är nog en siffra på en bit över 300 miljarder kronor mer realistisk.

Dessutom är projektet tvivelaktigt ur miljösynpunkt, inte minst genom kravet på att banan måste gå praktiskt taget spikrakt och man därför inte kan ta hänsyn vare sig till natur- eller kulturmiljö. Det finns också beräkningar som visar att en höghastighetsjärnväg aldrig kan återbetala sin miljöskuld från byggnadstiden.

Det här är frågor som måste vägas in i valet av vilket parti man ska ge sin röst till riksdagen. Själv har jag följt frågan om Ostlänken – första etappen höghastighetsbana – under flera decennier. Trots detta är jag inte helt på det klara med var de olika partierna står. Detta med två undantag. Det gäller Miljöpartiet och Centern – de partier som strävar efter att ha högst miljöprofil. De vill ha det allra sämsta miljöalternativet: en bana för hastigheter på 320 kilometer i timmen, medan andra partier nöjer sig med 250 km i timmen.

Den högre hastigheten kräver att man gjuter fast spåren i betong som innehåller cement – ett av våra mest miljöskadliga ämnen att framställa. Till detta ökar energiförbrukningen med närmare 50 procent då man höjer hastigheten från 250 till 320 kilometer i timmen.

Dessutom blir utformningen sådan att banan inte kan ta godståg under lågtrafiktid när de inte behövs för persontransporter. Detta trots att de båda partierna säger sig vilja flytta gods från landsväg till järnväg.

Det är hög tid för samtliga partier att klargöra var de står. Och varför.