Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 08:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/snart-blir-det-battre-ordning-pa-elsparkcyklarna/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Snart blir det bättre ordning på elsparkcyklarna”

Foto: Alexander Mahmoud

SVAR PÅ INSÄNDARE. Felparkerade elsparkcyklar är ett problem i Stockholm. En avsiktsförklaring med uthyrningsföretagen förbättrar situationen från och med början av juli, skriver trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Anna Quarnström skriver i en insändare på DN Åsikt att elsparkcyklar ”med krafttag mot nedskräpningen och med skärpta krav på bolagen kan (..) bli en positiv ingrediens i stadsbilden, där alla människor inkluderas”. Jag delar den bilden.

Det är dock inte Stockholms stad som några legala möjligheter att begränsa var man får parkera eller köra en elsparkcykel. Detta regleras av lagstiftning och av trafikförordningen som utfärdas av regeringen, och är därför en fråga för riksdag och regering. 

Det jag däremot kan göra som trafikborgarråd är att i samarbete och dialog med de olika aktörer som erbjuder nya friflytande mobilitetslösningar i Stockholm hitta gemensamma lösningar på de problem som uppstått. Jag är den förste att skriva under på att det uppstått problem med dåligt parkerade elsparkcyklar som hindrat framkomligheten och ställt till det inte minst för synskadade och rullstolsburna. 

Därför har jag, i dialog och samförstånd med de bolag som tillhandahåller elsparkcyklar till stockholmarna, enats om en avsiktsförklaring som träder i kraft i början av juli. Den innebära att det blir omöjligt att parkera en elsparkcykel på flera centrala platser som exempelvis Odenplan och Medborgarplatsen.

Bolagen har också åtagit sig att att tekniskt införa hastighetsbegränsningar på Drottninggatan, Biblioteksgatan och i Götgatsbacken. Det är platser där många människor rör sig. Snabbt framförda elsparkcyklar kan bli både trafikfarligt och skapa oreda.

Bolagen åtar sig även att flytta på felparkerade elsparkcyklar inom 120 minuter. Allt detta kan vi från Stockholms stad sida inte tvinga bolagen att genomföra, men genom dialog är den möjligt att åstadkomma. Det tjänar inte minst personer med funktionsnedsättningar på. 

Samtidigt ska Stockholms stad peka ut platser avsedda för att lämna och parkera elsparkcyklar och reglera var inte bör vara parkerade. Det bidrar till ordning och reda i gatuutrymmet och skapa bättre förbättringar för personer med funktionsnedsättningar.

I grunden är det positivt med nya trafikslag och innovativa lösningar. Men det har blivit problem med dåligt parkerade elsparkcyklar som hindrar framkomligheten. Med den nya avsiktsförklaringen som träder i kraft om drygt en månad kommer vi att kunna se flera förbättringar inte minst för dessa grupper.