Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-23 00:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/snorojningen-ar-samhallskritisk-infrastruktur-som-maste-fungera/

DN Åsikt

DN Åsikt. Snöröjningen är samhällskritisk infrastruktur som måste fungera

Snöröjning är samhällskritisk infrastruktur och måste fungera. Snökaoset i Stockholm visar på att något gick snett. Röjningen sattes in för sent och det verkar som att vi inte kunde sätta in extrakapacitet trots att det uppenbarligen behövdes. Det måste ändras.

Rätta artikel

Snöovädret i Stockholm i dagarna får betraktas som exceptionellt – men det var inte oväntat. Trots varningar från SMHI lamslog det större delen av Stockholm. Glädjande nog ryckte många stockholmare snabbt ut på eget bevåg och hjälpte sina medmänniskor med att bland annat gräva loss fastsnöade bilar. Vägar, gångvägar och cykelbanor var det däremot värre med. När snöröjningen behövdes som mest, fanns den inte.

Problemen i Stockholm i veckan innebar faktiskt en hotbild mot samhällsinfrastrukturen. Ambulanser kunde inte komma fram. Människor blev sittande i bilköer i många timmar utan vatten, mat eller nödvändiga mediciner. Det är ingen överdrift att påstå att konsekvenserna av bristande snöröjning kan bli helt förödande vid ett snöfall som det vi hade i veckan.

När trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) nu har kommenterat insatsen har han själv tillstått att den var för dålig: Den första röjningen kom inte igång snabbt nog. Det är ett kraftigt underbetyg till de rödgrönrosa, för det är de som ansvarar för styrningen.

Grundproblematiken består dock. Nu har flera dagar gått och flera busshållplatser i innerstan är fortfarande inte skottade, och flertalet trottoarer är täckta av snö och is. I ytterstaden är det ännu värre, i vissa områden har man väntat i flera dagar på att vägar och trottoarer ska röjas, och när det sker finns det bara tid för en halvdan insats. Skaderisken ökar för människor och företag kan inte leverera varor och tjänster som de ska.

Att vi klarar av att hålla samhällets infrastruktur igång även i dåligt väder är avgörande för allas vår trygghet, rörelsefrihet och säkerhet. Därför måste staden ha en tillräcklig krisberedskap under hela vinterhalvåret. Men detta visar visar också vikten av att kunna sätta igång organisationen snabbare eftersom varje timme med oplogade vägar i rusningstimmarna innebär större problem. Staden måste säkerställa att snöröjningsentreprenörerna har den bemanning och beredskap som krävs.

Frågetecken uppstår också huruvida vi i dagsläget kan skala upp snöröjningen tillräckligt snabbt i ett akutläge – ta in fler snöröjningsfordon, fler människor som kan köra bilarna, och extrabemanning som kan lösa akuta situationer. En sådan tillfällig extrakapacitet behöver också kunna sättas in på kort varsel. Och slutligen har det här också visat behovet av en stärkt krisledning och samordning.

Nu har vi testat vår snöberedskap i skarpt läge. Den fallerade helt och hållet. Nu måste Daniel Helldén och den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus omgående se till att resten av vintern inte blir lika dålig och att krisorganisationen stärks. När väl vintervädret kommer måste det finnas en beredskap för att hålla Stockholm igång.