Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/sociala-medier-behovs-i-srs-dialog-med-lyssnarna/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Sociala medier behövs i SR:s dialog med lyssnarna”

Sveriges Radios sida på Facebook hade på torsdagen drygt 92.000 följare. Foto: Mats J Larsson

Sociala medier som Facebook behövs i Sveriges Radios dialog med lyssnarna. Ett public service-bolag måste finnas där lyssnarna finns, skriver programdirektören Björn Löfdahl.

Rätta artikel

I en insändare på DN Åsikt ställer Lennart Philipsson frågan varför vi på Sveriges Radio hänvisar lyssnare till sociala medier kanaler som Facebook.

Svaret är att Facebook och andra sociala medier ger oss bra verktyg för dialog och är en plattform där många av våra lyssnare finns. Enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” använder 83 procent av befolkningen sociala medier. Mer än hälften av dessa användare, 63 procent, gör det dagligen.

För oss är det viktigt för vår relevans att finnas där lyssnarna själva väljer att vara. Sociala medier är ett effektivt sätt att nå oss. Vi kan lätt nå lyssnare för att fortsätta en diskussion från ett program, tipsa oss om nya saker att ta upp eller att bara höra av sig med ris eller ros. 

Det finns inga ekonomiska skäl eller samarbeten bakom detta. Sveriges Radio är politiskt och ekonomisk oberoende.

För oss är det också viktigt att alltid vara tydliga med vem som är avsändare av inlägg eller sidor på till exempel Facebook. Det ska alltid vara tydligt när man tar del av Sveriges Radios journalistik.

Men likväl som vi hänvisar till olika Sveriges Radio konton på sociala medier hänvisar vi också till mer material via vår hemsida. Där finns också möjligheten att ta kontakt med oss för att framföra sina åsikter i andra kanaler. Dock erbjuder inte vår hemsida samma möjlighet till direktdialog som en del av sociala medierna.

Vi är förstås medvetna om den kritik som Facebook varit föremål för. Vi har själva i många program granskat de frågor som berört företaget.

Det är naturligtvis helt frivilligt om någon vill använda Facebook. Inte alla vill det, vilket vi har förståelse för.

Men om man väljer att vara med i Facebook, eller andra plattformar för sociala medier erbjuder det en väg för dig som lyssnare att nå oss. Väljer man att inte vara aktiv i dessa medier finns det fler sätt att nå oss.