Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 02:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/stockholm-tar-ockerpris-for-boendeparkering/

DN Åsikt

DN Åsikt. Stockholm tar ockerpris för boendeparkering

Foto: DN

Politikerna ljuger om anledningen till det skyhöga priset på boendeparkering i Stockholm. Det handlar inte om bättre tillgänglighet eller fler lediga parkeringsplatser – utan anledningen är att Stockholm stad ska tjäna pengar.

Tidigare i år höjdes avgiften för boendeparkering i Stockholm från 900 till 1 100 kr i månaden och jag förundrades över att det kunde ske utan några större protester. En prisökning med 22 procent brukar ju skapa debatt och klagorop från de berörda, men när det gäller boendeparkeringen har stockholmarna uppenbarligen resignerat.

Inte ens när staden nu utvidgar systemet till förorterna hörs något muller från drabbade bilägare. Skälet är förstås att vi som har bil och bor i Stockholm stad är lätta byten för de styrande. Vi är inte organiserade och har ingen gemensam röst som kan ifrågasätta eländet.

De politiska partierna och deras företrädare är däremot förvånansvärt överens om att boendeparkeringen är bra för Stockholm. Främsta skälet är förstås att systemet fungerar som rena rama kassakon för Stadshuset. Det inbringar flera hundra miljoner i intäkter varje år.

Politikerna presenterar dessa kraftiga prishöjningar med märkliga och missvisande argument. Så här står det på stadens hemsida: ”Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser.”

Detta är naturligtvis kvalificerat snömos. Vi som bor i Stockholm har bil som alla andra i detta land. Kraftigt höjd avgift för boendeparkering ändrar inte på detta faktum - om inte politikerna menar att vi ska ställa bilen i skogarna i Haninge eller Vallentuna. Våra bilar måste parkeras i stan, var ska vi annars ställa dem? Talet om ökad framkomlighet, minskad trängsel och fler lediga p-platser är bara dimridåer från de styrande.

Det är inte boendeparkeringen som är boven i detta drama. Vill man på allvar minska antalet bilar så är det avgiften för besöksparkering som ska sättas i fokus. Men kraftigt höjda avgifter på dessa parkeringar skulle drabba turist- och besöksnäringen och den tån är tydligen för öm att kliva på för våra politiker. Bättre då att fortsätta skinna de egna medborgarna, de klagar ju ändå inte.

I dag befinner vi oss i ett läge där våra styrande har beslutat att Stockholm ska ha en extremt hög parkeringsavgift för oss boende och det får vi motvilligt acceptera. Vi kan däremot kräva att våra politiker slutar att motivera detta med osanningar om ökad tillgänglighet och annat trams. Tala klartext istället: boendeparkeringen är en mycket lönsam extra skatt som pålagts de egna medborgarna.

Jämfört med andra storstäder både i Sverige och utomlands är det faktiskt ett ockerpris som Stockholm avkräver sina bilägande invånare. Andra stora städer i Sverige och Europa är inte ens i närheten av de höga parkeringskostnader som våra folkvalda i Stadshuset lagt på bilisterna.

Via telefon, hemsidor och ambassader har jag plockat fram kostnaden för boendeparkering i fem andra svenska städer samt fem europeiska huvudstäder.

Boendeparkering i andra större svenska städer (maxbelopp) Göteborg       635 kr/mån Malmö          ca 650 kr/mån Uppsala         200 kr/mån Västerås        525 kr/mån Linköping     370 kr/mån

Boendeparkering i andra europeiska huvudstäder (maxbelopp omräknat till månadskostnad i svenska kronor)

Helsingfors   194 kr/mån (20 Euro) Oslo              27 kr/mån (300 NOK/år) Köpenhamn  80 kr/mån (730 DKR/år) Berlin            Gratis för boende London         128 kr (141 pund/år) Londons 32 councils (kommundelar) har alla olika avgifter. Exemplet ovan är hämtat från City of Westminster.

Skillnaden är slående och den visar att vi stockholmare måste lägga ut ca 5 500 kr mer per år på boendeparkering än bilägare i centrala Malmö och Göteborg. Jämfört med våra nordiska grannländer och även London betalar vi, i runda slängar, mellan 11 000 och 13 000 kr mer per år.

Är det någon - ens i Stadshuset - som öppet vågar hävda att det är uteslutande en unik och särskilt svår trafiksituation i Stockholm som motiverar dessa enorma prisskillnader?