Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 11:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/stockholmarna-maste-lara-sig-lite-cykelhyfs/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Stockholmarna måste lära sig lite cykelhyfs”

Cyklister på Götgatan i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist/TT

INSÄNDARE. Nu när sommaren snart är här och allt fler väljer bort bilen för cykeln blir det påtagligt vilket dåligt trafikhyfs många har. Anpassa farten, visa vart du ska och respektera dina medtrafikanter är några av mina tips, skriver cykelnörden Matts Karlström.

Rätta artikel

Nu tycks sommaren äntligen vara på väg och många av huvudstadens invånare väljer liksom jag bort bil och kollektiva färdmedel till förmån för cykeln. 

Det är bra för både miljö och hälsa och således en synnerligen god idé om det inte hade varit för det faktum att Stockholmare som grupp inte kan cykla. Alls. Förvisso klarar de flesta att hjälpligt ta sig fram utan att tippa åt sidan men ungefär där når de flesta toppen av sin förmåga.

Jag tänkte därför, till fromma för den kollektiva psykiska hälsan och länets redan hårt pressade akutmottagningar, bidra med några lika handfasta som enkla tips avsedda att minimera antalet olyckor och skapa harmoni på cykelbanan. Klipp gärna ut, laminera och tejpa fast på ramen!

1. Anpassa farten. Att man kan cykla fort betyder inte att man ska göra det hela tiden och överallt. Lika olämpligt som det är att köra 110 på en 30-väg är det att trampa som om det inte fanns en morgondag genom folkvimlet på Götgatspuckeln.  

2. Lär dig skilja på höger och vänster. Håll till höger och passera andra cyklar till vänster. När du kört förbi flyttar du dig åter ut till höger. Även om cykelförsäljaren sa att ditt nya fartvidunder är ”typ en sån dom kör med på Girot fast med rakt styre” och du har gjort dina trivselkilon aerodynamiska med hjälp av en neongul spandexdräkt kan du utgå ifrån att det kommer någon bakifrån som är både snabbare och duktigare på cykeln än du.

3. Visa vart du ska. Eftersom de flesta som är ute och rör sig i Stockholmstrafiken inte är tankeläsare är det en god idé att med en enkel handsignal visa att man ämnar svänga. Detta fyller samma funktion som körriktningsvisaren i en bil. (För de taxichaufförer, hantverkare och ägare av tyska prestigevagnar som nu förbryllat kliar sig i huvudet kan jag informera att den utrustningen numera är standard på de flesta bilar och manövreras med en fiffig spak till vänster om ratten).

Detta är den enda anledningen att någonsin släppa styret vilket osökt för oss in på nästa punkt.

4. Håll båda händerna på styret och båda ögonen på vägen. Ett lika plötsligt som oemotståndligt behov av att statusuppdatera, skicka ett sms eller inventera cykelkorgen kan vi alla drabbas men en god idé är att utföra dessa sysslor i stillastående.

5. Respektera dina medtrafikanter. Understundom dyker det upp breda, vita parallella streck på vägen. Här är det tänkt att fotgängare ska kunna korsa din väg utan risk för att bli torpederade av en 50-årskrisande mellanchef med tillhörande skivbroms-räcer-pendlar-hybrid (17.995 kronor inklusive snabba sportglasögon). Bromsa in i god tid och låt de gående passera.

Om en bilist gör motsvarande för dig, visa din uppskattning genom en liten vinkning eller en nick. Sammantaget minskar ett positivt och respektfullt bemötande risken för dålig stämning nästa gång du berättar för någon att du cyklar till jobbet.

6. Slit inte ut ringklockan. Lika lite som du hänger på tutan varje gång du ser ett annat fordon framför dig när du kör bil behöver du plinga oavbrutet när du är ute och cyklar. Det är ditt jobb att ta dig fram på ett säkert sätt och att använda ringsignaler för att säga ”flytta på dig! Jag har mer bråttom än du!” är lika ofint som onödigt.

7. Det där med batterier. Numera är flera cyklar utrustade med elmotor. Det många inte tycks förstå att den endast hjälper till med att trampa. Styra och tänka måste man fortfarande göra själv och även du på självkörande cykel bör ha i åtanke att de 25 kilometer i timmen du uppfattar som en närmast svindlande hastighet representerar maklig promenadtakt för en van cyklist utan motor. Håll till höger.

Rulla säkert så ses vi ute på cykelbanan!