Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/stoppa-den-vidriga-reklamen-for-spelbolagen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Stoppa den vidriga reklamen för spelbolagen”

Foto: Britt-Mari Olsson

Den nya spellagen som gäller sedan årsskiftet skulle begränsa marknadsföringen, men några sådana syns inte. Nu måste politikerna ingripa mot den vidriga spelreklamen, skriver läsaren Jan Humlekil.

Rätta artikel

På kvällen den 29 januari tittade jag på ett naturprogram i tv-kanalen National Geografic. Programmet i sig höll en hög kvalitet, men tittarupplevelsen anfrättes svårt av täta, upprepade reklamavbrott.

Och inte nog med det. Reklaminslagen var i huvudsak från olika spelbolag och var av det vulgära och intelligensbefriande slaget. 

Minnesbilden av reklamen från 5-10 spelbolag var bland annat olika sketcher med personer (ofta påfallande unga) som likt dårar vrålade av lycka efter att ha översköljts av vinstpengar från spelen. Spelbolagen lockade också med generösa gåvor, ”Spela för 50 kronor och du får ytterligare 500 kronor att spela för …”

Speldjävulens falska locktoner gavs ohämmat fritt spelrum. Det var plågsamt, vidrigt och motbjudande.

Det har ju sagts att den nya (från och med 1 januari 2019) spellagen skulle lägga en viss hämsko på de marknadsföringsmässiga svulsterna från de spelbolag som getts licens att bedriva spelverksamhet i Sverige. 

I lagen sägs bland annat att licensinnehavarna ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten för att skydda spelare mot överdrivet spelande (14 kap 1 §). Vidare sägs att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföringen av spel (15 kap 1 §).

Så pyttsan att dessa riktlinjer följs. Måttfullhet är väl det minsta de närmast hysteriska reklaminslagen kan sägas vara bärare av. Och än värre lär det bli framöver, när fler spelbolag getts licens och ska i en allt mer ökad konkurrens tävla med varandra om spelarnas plånböcker.

Det finns bara en sak att säga om detta: Fy fan! En vädjan till regeringen, riksdagens ledamöter, tillsynsmyndigheter och andra berörda är på sin plats: Sätt stopp för denna vämjeliga marknadsföring snarast möjligt!