Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-11 04:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/stoppa-kortbedragerierna-fore-dessa-sker-istallet-for-att-lagga-ansvaret-pa-kunderna/

Insändare

Insändare. Stoppa kortbedrägerierna före dessa sker istället för att lägga ansvaret på kunderna

Bara i år har kortbedrägerier ökat med 51 procent. Men lösningen är varken att lägga mer ansvar på kunderna eller att bankerna ska spärra korten, utan att stoppa bedrägeriet redan före det sker genom bättre beteendeanalys.

Det är intressant att följa den debatt om kortbedrägerier som startades av Jan O. Olsson vid Polisens nationella bedrägericenter. Och vi håller med om att något måste göras. Ny data från Fico och Euromonitor International visar de förluster som uppstått från kortbedrägerier relaterade till e-handel under januari till augusti i år redan är 51 procent högre än hela förra året. Alla aktörer måste se till att stoppa denna trend.

Men istället för att diskutera huruvida en bank ska införa nya verifieringssteg eller om ett större ansvar ska ligga på kunderna, bör man fokusera på bankernas interna system för att upptäcka bedrägerier redan före dessa sker. Visst, onlinehandlare och även kunder har såklart sitt ansvar också, men när bedrägerier väl sker är det bankernas ansvar att upptäcka och stoppa detta så snabbt som möjligt.

Ett välutvecklat system för att upptäcka bedrägerier kan liknas vid krockkudden i din bil. När du kör till arbetet varje dag märker du inte ens att den är där, men när olyckan väl är framme aktiveras den på ett par millisekunder vilket kan rädda ditt liv. Det är en lösning som är högt värderad bland förarna, och undermedvetet känner vi oss tryggare för att vi vet att den finns där.

System som upptäcker bedrägerier ska fungera på samma sätt. Ett smart sådant känner igen hur du som individuell konsument använder ditt kort. Oavsett om kortet används i en fysisk butik, i en bankomat eller online, så agerar systemet i bakgrunden utan att stå i vägen, precis som krockkudden. Och när en misstänkt kriminell transaktion sker kan det stoppa överföringen före det hinner gå igenom. På så sätt kan ärendet hanteras utan att kunden behöver komma i kontakt med banken, utan att öka polisens redan tunga arbetsbörda och utan att behöva utmana kundens lojalitet.

När banker istället spärrar sina kunder att använda korten för dagliga köp online, eller låter dessa själva förhindra och rapportera bedrägerier eller felaktiga betalningar har de misslyckats. De banker som istället är utrustade med krockkuddar som utlöses vid bedrägerier utan att hindra kunderna i deras vardag är de som kommer få kunderna att känna sig som allra säkrast, och samtidigt bespara polisen allra mest resurser.