Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-17 03:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/stoppa-slussen-bygget-och-sla-ihop-tunnelbanestationer/

DN Åsikt

DN Åsikt. Stoppa Slussen-bygget och slå ihop tunnelbanestationer

Just nu rivs Slussen för att  därefter byggas om. Foto: Magnus Hallgren
Just nu rivs Slussen för att därefter byggas om. Foto: Magnus Hallgren

Stoppa det pågående Slussen-bygget och gör det till en valfråga. I ett nytt förslag slås tunnelbanestationerna Slussen och Gamla stan ihop. Det vore en bättre läsning för alla.

Rätta artikel

Just nu byggs Slussen i Stockholm om enligt ett förslag från början av 90-talet, kallat ”Nya Slussen”. Det antogs en gång i Stockholms fullmäktige med minsta möjliga marginal, vilket speglar den tvekan som åtskilliga ledamöter tydligen kände inför förslaget.

Var det inte en fortsättning på den befintliga lösningen, ytbunden och med den monstruösa tunnelbanebron över Söderström intakt? Skulle inte tunnelbanan egentligen gå på djupet, förslagsvis med sänktunnelteknik, och frilägga ytor i markplanet, speciellt vattenytor?

Konsekvensen har nu visat sig med stor trängsel på ytan som för busstrafikens del tvingar fram en insprängd terminal i Katarinaberget, vars brandsäkerhet är starkt ifrågasatt. Hela bygget gör ett daterat intryck – är det verkligen dagens bästa teknik som nu tillämpas vid förnyelsen av Slussen? Svaret är nej!

Inför kommunalvalet i höst känns det rimligt att väcka frågan på nytt. Det är visserligen sent i projektet, men inte för sent. Moderaterna lovar att riva Centralbron, det vill säga leda biltrafiken på djupet. Det är ett otillräckligt förslag, eftersom det i praktiken förutsätter att tunnelbanan först ges en djupare sträckning.

De befintliga stationerna Gamla stan och Slussen ligger för tätt. I vårt förslag, ”Ny syn på Slussen”, förenas dessa i en ny station under Söderström med nedgångar från både Gamla stan och Södermalm.

Hela tunnelbanan kan enligt ”Ny syn på Slussen”, från Tegelbacken till Skanstull, med en avstickare mot Mariatorget, byggas utan att störa trafiken i det nuvarande systemet. Kostnaden blir inte högre än med Nya Slussen. Överkoppling från befintligt till nytt skulle kunna ske vid lågtrafik om två på varandra följande somrar.

Därefter rivning av bron och friläggning av Slussplan vidta. Den sänks till sin ursprungliga nivå, entréplanet på södra Stadshuset. Miljön skulle bli tyst och promenadvänlig med möjlighet att exponera Slussens långa historia.

Detta är inte omöjligt. Stoppa det pågående övergreppet och gör rätt! Därefter kan Centralbron gärna försvinna och vattenrummet mot Riddarfjärden återställas.

Stockholms skönhet ska inte förvanskas, utan lyftas fram.