Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-15 12:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/svar-till-jonatahan/

DN Åsikt

DN Åsikt. Ni får hjälpas åt att hitta "rätt" svar

Det finns ett sätt att angripa detta. Om läraren är tuff mot barnen, så måste barnen och föräldrarna vara tuffa tillbaka. Man kan ju undra hur läraren själv när han var 14 år hade besvarat det prov han ger din son. Man kan också undra om läraren under lektioner ingående och noggrant har gått igenom det han frågar efter?

Om läraren ger mycket svåra prov till 14-åringar så torde det vara rätt så svårt för läraren att rättvist och korrekt jämföra och betygsätta mycket olika svar från kanske 30 elever. De frågor du gav exempel på i din text kan besvaras på en mängd olika sätt, det måste vara omöjligt att objektiv komma fram till ett enda korrekt svar på varje fråga. Det måste bli en väldig spridning av olika typer av svar som alla kan anses vara korrekta.

Det du, Jonathan, måste göra är att hjälpa din son att hitta det svar som läraren anser är rätt, eftersom det inte finns något objektivt ”rätt svar” när det gäller denna typ av ämnen. När det gäller naturvetenskaper, särskilt matematik, förhåller det sig annorlunda.  Där vet vi oftast vilket svar som är rätt. Min lärare i matematik på gymnasiet brukade säga ”Det finns bara en exakt vetenskap och det är matematik”.

Vad du bör göra, i det korta perspektivet för att hjälpa din son, är att från läraren begära in alla prov från föregående år med bifogade ”rätta svar”, alltså det ”rätta svar” som läraren anser bör ge högsta betyg. Därefter får du och du och din son helt enkelt försöka plugga in någon slags sammanfattning av föregående års svar. Som du antagligen vet så är det så här studenter vid universitet och högskolor jobbar.

I det långa perspektivet så måste vi jobba för att förändra systemet, hur det kan ske har jag i dag ingen uppfattning om.