Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-14 12:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/svarttaxi-pa-facebook-slar-ut-serosa-taxiakare/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Svarttaxi på Facebook slår ut seriösa taxiåkare”

Väntande taxibilar i Göteborg. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. Svarttaxi på Facebook fortsätter att breda ut sig och hotar överlevnaden för seriösa taxiåkare. Fenomenet riskerar att helt slå ut seriösa taxiföretag på mindre och mellanstora orter, skriver Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla.

En ny granskning av svarttaxi på Facebook som Svenska Taxiförbundet genomfört visar att problemet är stort. Det finns omkring 100 företagslika svarttaxigrupper på Facebook med mer än 123.000 medlemmar. Mellanstora städer i mellersta och norra Sverige är värst drabbade där svarttaxigrupperna hotar att tränga ut den serösa taxinäringen.

Utvecklingen av svarttaxi på Facebook är ett allvarligt hot mot den seriösa taxinäringen. Särskilt i mindre och medelstora orter har seriösa taxiföretag allt svårare att överleva på grund av konkurrens från svarttaxi via sociala medier. Vi riskerar att få fler orter som står helt utan seriösa taxitjänster, tjänster som måste finnas för att färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor ska fungera.

För två år sedan slog Svenska Taxiförbundet larm om utbredningen företagslika svarttaxigrupper på Facebook. Det var då ett förhållandevis okänt problem som berörda myndigheter varken hade kännedom om, eller verktyg att angripa.

Sedan dess har kunskapen om att det är olagligt att ta betalt för organiserad samåkning på Facebook spridit sig och Skatteverket har lovat att öka kontrollen av svarttaxi på sociala medier.

Det är hög tid att sätta in motåtgärder. Det är nödvändigt att berörda myndigheter i större utsträckning flyttar sina kontroller dit den kriminella verksamheten flyttat. Polisen och Skatteverket och andra myndigheter bör ges bättre möjligheter att följa de digitala spåren som svarttaxi lämnar efter sig.

Bötesbeloppen för svarttaxi bör ses över. Regeringen bör också driva frågan internationellt för att ägarna av digitala plattformar avkrävs ansvar för att motverka kriminella aktiviteter i deras kanaler.

En skattereduktion för taxi motsvarande den subvention som finns för övrig kollektivtrafik skulle underlätta för fler privatpersoner att välja seriösa taxitjänster och samtidigt krympa marknaden för svarta tjänster.