Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 17:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/sverige-har-dyr-kollektivtrafik-men-vad-betalar-vi-for/

DN Åsikt

DN Åsikt. Sverige har dyr kollektivtrafik, men vad betalar vi för?

Det diskuteras mycket om priset på kollektivtrafik i Stockholm, men det finns en ovilja att referera till källor och jämföra data. För att kunna göra bra beslut krävs fakta.

Rätta artikel

År 2015 rapporterade UBS i sin årliga rapport Prices & Earnings Report att Stockholm hade näst dyrast kollektivtrafik i världen. Sedan dess har priserna på månadskortet höjts två gånger. Den enda staden i UBS undersökning som hade högre medelkostnad på resor var Köpenhamn och Oslo låg inte långt bakom.

Det är dyrt med kollektivtrafik i Skandinavien. Fasligt dyrt faktiskt. Samtidigt är det viktigt att vi håller ögonen öppna och tittar på vad vi får för pengarna vi betalar till SL varje månad. Varför är det så mycket billigare ner mot Centraleuropa?

Att blint påstå att det är billigt med kollektivtrafik i Stockholm tyder på ointresse. För att kunna driva en verklig debatt i ämnet behövs källor och en förståelse över vad det är vi betalar för. Detta för att kunna göra datadrivna jämförelser av alla förhållanden. Vi behöver tänka på turtäthet, täckt area av tjänst, väderinverkan, störningshantering, underhåll och skillnaderna på tjänster som till exempel kundtjänst eller telefonappar.

Tekniktrendiga och kalla Sverige sätter höga krav på kollektivtrafiken, och det ser ut som att det finns en vilja från SL att möta förväntningarna. Det saknas dock transparens om vad det är kunderna betalar för, och i vilken belastning vi gör det.

Jag tror att fri kollektivtrafik hade haft en positiv påverkan på många aspekter av vår vackra stad. Jag tror att den minskade barriären för turister skulle minska vår miljöpåverkan och att den minskade ekonomiska stressen för låginkomsttagare skulle ge möjligheter som tidigare inte fanns.

Det är svårt att förutspå de faktiska resultaten av fri kollektivtrafik, men kanske finns det data på vad som händer vid avskaffande av avgift?