Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 01:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/taget-haller-tidtabellen-mycket-battre-an-flyget/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Tåget håller tidtabellen mycket bättre än flyget”

Passagerare väntar på att kliva på SJ:s snabbtåg i Lund.
Passagerare väntar på att kliva på SJ:s snabbtåg i Lund. Foto: Johan Nilsson/TT

Tåget håller tidtabellen mycket bättre än flyget. Att välja bort tåget är därför ingen bra idé, varken med hänsyn till risken för förseningar eller av miljö- och klimatskäl, skriver professor emeritus Evert Andersson.

Den pensionerade piloten Mikael Karlin påstår i en insändare att tåget har mycket mer förseningar än flyget. Detta grundar sig tydligen på ett antal personliga tillfälliga upplevelser.

Sanningen är att det är vanligare med förseningar på inrikesflyget än på långdistanståg. Enligt flygets egen statistik har 24 procent av flygen varit försenade mer än 15 minuter på de stora linjerna till och från Arlanda under de senaste tolv månaderna.

Av långdistanstågen i Sverige har 15 procent varit försenade lika mycket, enligt myndigheten Trafikanalys. Det finns andra siffror som säger samma sak. Tåget har mindre förseningar än flyget.

Mitt intryck är att man klagar mycket mer på tåget än på flyget när det gäller förseningar. Folk förväntar sig helt enkelt att tågen ska gå i tid. Det finns till och med ett talesätt för något som är tillförlitligt: ”det går som tåget”. 

Naturligtvis är inte tågförseningarna acceptabla. Inte heller är flygets förseningar acceptabla. Men både järnväg och flyg är komplicerade system där säkerheten är prioritet ett.

Det finns hundratals möjliga orsaker till att både tåg och flyg kan bli försenade. Det sker omfattande insatser just nu på järnvägen för att långsiktigt öka tillförlitligheten. Det är nödvändigt.

Men att välja bort tåget för flyget är ingen god idé, varken med hänsyn till risken för förseningar eller av miljö- och klimatskäl. Och tåget är nog bekvämare i de flesta fall.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.