Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/tillat-hogre-hastighet-pa-trafiksakra-vagar/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Tillåt högre hastighet på trafiksäkra vägar”

Nynäsvägen i Stockholm. Foto: Henrik Isaksson/IBL

Ständiga sänkningar av hastighetsgränser har nått vägs ände. Tillåt högre fart på vägar som är trafiksäkra — om man tvingas köra onaturligt långsamt försvinner tilltron till systemet, skriver läsaren Ulf Parde.  

Rätta artikel

Den 28 februari skrev Jonny Taflin en insändare på DN Åsikt om att bilister kör ”för fort”. Detta påstående kan verkligen ifrågasättas, vilket gjorts i ett svar på insändaren.

Däremot är det viktigt att hålla avstånden. Och det är inte bara vi bilförare som ska ”hålla hastigheten”.  

Lagstiftaren ska ha samma krav på sig att ”hålla hastigheten”, det vill säga sätta rimligt höga hastighetsgränser och inte bara sänka hela tiden. 

Olycksutvecklingen visar att ständiga hastighetssänkningar nått vägs ände. Sänker man hastighetsgränserna och aldrig höjer lägger inte bilister märke till ställen där det verkligen är befogat att sakta ner.

Tilltron till systemet försvinner. Denna ständiga repression mot bilister måste få ett slut. Stressen och aggressiviteten ökar om man tvingas köra onaturligt långsamt när förhållandena är bra.

Argumentet att man bara tjänar/förlorar några få minuter är irrelevant. Man tjänar lika mycket som när ett tåg får gå lite fortare. Det innebär drygt 16 minuter om jag i tio mil kan hålla 120 kilometer i timmen i stället i stället för 90 kilometer i timmen. Vi ska i sammanhanget inte heller glömma den miljöförstörande tågtunneln för elva miljarder kronor genom Hallandsåsen som byggts för att tjäna 15 minuter.  

Det är fel att hastighetsgränsen sänkts till 40 kilometer i timmen i tätorter på breda genomfartsvägar med skilda gång- och cykelbanor. Alltför många 30-zoner har gjort att 30-gränser utanför skolor förlorat sin exklusivitet.

Att det på den sexfiliga E4:an norrut från Stockholm sänkts till 80 kilometer i timmen i flera mil är helt fel. Även på landsvägar har det blivit för många 80-sträckor. Organisationen Motormännen anser att det inte borde vara 80-gräns på vägar med färre än 2.500-3.000 fordon per dygn.   

Motormännen har även ett krav på att de bästa motorvägarna borde ha 130 kilometer i hastighetsgräns. I väntan på detta kan man konstatera att Trafikverket fuskat bort 120 på många motorvägssträckor.

Ett sådant exempel är sträckan Jönköping-Toftaholm över det småländska höglandet. Vägen går rakt fram och är alltid glest trafikerad.

Den som håller 110 kilmeter i timmen riskerar att somna vid ratten. ”Utsläppsskäl” lär vara Trafikverkets motivering. Det finns fler exempel, bland annat E18 och nya riksväg 40. 

Varför ska svenska bilister tvingas köra mycket långsammare än i övriga EU-länder på motsvarande vägar – som dessutom har tätare trafik? Moderna bilar släpper dessutom ut mindre och mindre. 

Det inger inte förtroende att bara söka efter olika svepskäl till att sätta hastigheterna extremt lågt. Jag läste om en person som varit trafikpolis i 40 år. Han sade att när folk kör in i vajerräcket beror det oftast på att de somnat vid ratten. Man han sa att de erkänner de inte, för då ryker körkortet.    

Trafikverkets målsättning är att 80 procent av bilisterna ska hålla hastighetsgränserna. Men då måste man sätta rimliga hastighetsgränser.