Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 09:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/trafikverket-desinformerar-om-magnettagen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Trafikverket desinformerar om magnettågen”

Passagerare på magnettåget till Shanghais flygplats som har en topphastighet på över 430 kilometer i timmen. Foto: Rob Welham

Trafikverket desinformerar om magnettåg. Frågan måste utredas. Allvarligt är också att en tidigare professor på KTH felaktigt påstår att banor för magnettåg skulle bli mycket dyrare än snabbtåg, skriver professor Rune Wigblad och magnettågsexpert Mattias Svederberg.

Rätta artikel

Svar på insändarna på DN Åsikt av Lennart Kalander och Evert Andersson om magnettåg, båda publicerade den 6 februari:

Att genomföra en utredning av magnettågsalternativ i Sverige avfärdas tyvärr fortfarande av tunga beslutsfattare i Sverige med framförande av systematisk desinformation. Om magnettåg verkligen har så stora brister som de framhåller borde dessa beslutsfattare välkomna en undersökning för att visa att de har rätt. 

Det är nu mer än två år sedan de första kraven på utredning av magnettågsalternativ framfördes av oss. Då uppstod en debatt där bland andra professor emeritus Evert Andersson från KTH:s järnvägsgrupp deltog och framförde liknande synpunkter som nu i DN (6 februari) och som vi redan då avvisade som felaktiga.

Det finns också desinformation på Trafikverkets hemsida sedan 2016. Den framförs på nytt på DN Åsikt av Lennart Kalander (6 februari) som är ansvarig på Trafikverket för byggandet av nya stambanor för Ostlänken för hastigheter 250 kilometer i timmen i stället för magnettåg som kan gå i 500 kilometer i timmen.

Vi har även bemött maktfullkomligheten hos Trafikverket i en debatt med Lennart Kalander. Under hösten 2018 körde Trafikverket över politikerna med beslutet att bygga nya banor för 250 kilometer i timmen.

Det kanske viktigaste faktafelet gäller kostnader. Sverige har ett samarbetsavtal med Japan angående järnvägsinfrastruktur som inte har aktiveras när det gäller magnettåg, trots att japanerna bygger magnettåg. I stället sprids falska rykten om uppskattningen av kostnader för det japanska magnettåget.

Järnvägsprofessorns kostnadsuppskattning är helt uppåt väggarna, vilket vi senast påpekade i Göteborgs-Posten. Evert Anderssons antagande om att det japanska magnettåget skulle kosta cirka 1000 miljarder kronor i Sverige bygger på att banan konstrueras med hög procentandel tunnlar. I Japan handlar det om ca 85 procent tunnlar, som är mycket dyra att bygga.

Den verkliga summan för att bygga ett japanskt magnettåg i svensk topografi är i storleksordningen 250-300 miljarder kronor. Även den summan är högt räknad på grund av att de bygger ett jordbävningssäkert system. Vi bedömer att de tyska/kinesiska/sydkoreanska magnettågssystemen behöver ytterst lite tunnlar i södra Sverige och därför kommer att kosta mellan 180-230 miljarder kronor.

Trafikverkets talesperson skriver att magnettåget är dyrt och tekniskt komplicerat. Hur vet Trafikverket att magnettåget är dyrt när det saknas en utredning? I november kom det en omfattande utredningsrapport från Maryland i USA om det japanska magnettågsystemet, med syfte att bygga magnettåg mellan Washington DC och Baltimore. Där finns det information som ansvariga Trafikverket skulle kunna vara intresserade av.

Svenska beslutsfattare vill till varje pris ha ett gammalmodigt system för höghastighetståg. Japan startade sitt höghastighetståg Tokaido Shinkansen 1964 (210 km/h). 2016 startade det japanska bygget av magnettåget Chuo Shinkansen. Kanske finns det en anledning till att Japan bygger och USA seriöst utreder magnettåg?

Utred magnettågalternativen!