Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 13:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/trafikverket-forhindrar-tagtransport-av-timmer/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Trafikverket förhindrar tågtransport av timmer”

Foto: Thomas Karlsson

INSÄNDARE. Vi kan som mindre skogsföretag inte transportera vårt timmer miljövänligt på tåg på grund av Trafikverket. I flera år har vi utlovats tåg, men det kommer aldrig något, skriver Anna och Gerth Höglind.

Vi bedriver ett mindre skogsföretag i norra Bohuslän. Vi erbjuder skogsägaren totalentreprenad, från plantering till att leverera virket fram till sågverket, utan mellanhänder.

Vår speciella nisch är att frakta virket på tåg, så nära skogen som möjligt ända fram till industrin. Vår ambition med det är att få så miljövänliga och kostnadseffektiva frakter som möjligt.

Tyvärr omöjliggör Trafikverket detta. Vi beställde tåg till Dingle järnvägsstation som lovades skulle anlända i februari, varpå vi fyllde vårt lager på marken som vi av Trafikverket arrenderar vid stationen. Inget tåg har ännu i dags datum kommit!

Så här har det pågått under flera år. Trafikverket lovar tågleverans till en speciell vecka, men inget kommer. Personalbrist anges oftast som orsaken. Vi blev därför i förra veckan tvungna, på grund av att ved- och barkborrens tider börjar nu, frakta virket från Dingle station till Kuröd, Uddevalla, på lastbilar.

Men vad gör Trafikverket då? Stänger av den enda för lastbilar körbara vägen fram till Dingle station i tio dagar samt använder vår arrenderade mark till att förvara räls så att vi inte kommer åt vårt virke.

Som tur är har Trafikverket anlitat en förstående privat entreprenör som ska utföra underhållsarbetet av järnvägen och som ordnar, på eget bevåg, så att vi kommer åt vårt virke och vägen blev körbar senare samma kväll endast för våra lastbilar.

Vi blev givetvis tvungna att anlita fler lastbilar för att så fort som möjligt få undan virket, dels på grund av risken för skadeangrepp men också för att entreprenören behövde stänga vägen igen för fortsatt underhåll. Virkets värde är 900.000 kronor, som vi tack vare den privata entreprenören lyckades rädda, men de extra lastbilskostnaderna på cirka 15.000 kronor vill vi få kompensation för av Trafikverket.

Men där är det totalt stopp, enligt Trafikverket är det ”sedvanligt underhållsarbete och att det är något som fastighetsägare och arrendator måste räkna med”.  Enligt entreprenören som är anlitad för underhållsarbetet är detta ett stort arbete som har varit planerat i flera månader, bussar har satts in för att ersätta tåget etc. Alltså inget ”sedvanligt” underhåll.

Varför har inte Trafikverket underrättat oss, deras arrendator? Det står även i vårt arrendeavtal att vi har rätt till ersättning för skador till följd av anläggande och nyttjande av jordägaren.

Trafikverkets handläggare har vi endast haft kontakt med via mejl och han är helt oförstående till vårat skadeanspråk. Det är tyvärr en vanlig reaktion från Trafikverkets tjänstemän. De ser inte oss som de faktiska kunder vi är som har beställt och betalat för en vara/ tjänst i form av tågleverans och arrendemark.

Efter telefonsamtal med Trafikverkets jurist förstår vi även att detta tyvärr måste dras den långa juridiska vägen, vi måste alltså bedriva ett tvistemål mot Trafikverket för ett skadeanspråk på 15 000 kronor.

Borde inte Trafikverket ägna sig åt andra saker? Som att se till att leverera tåg!