Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 15:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/undervisning-pa-engelska-gynnar-elever/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Undervisning på engelska gynnar elever”

Elever vandrar på väg mot lunchen efter en lektion i engelska på Gärdesskolan i Sollentuna.
Elever vandrar på väg mot lunchen efter en lektion i engelska på Gärdesskolan i Sollentuna. Foto: Thomas Karlsson

SVAR PÅ INSÄNDARE. Undervisning på engelska i stället för svenska kan innebära en förbättrad utbildningskvalitet. Det gynnar elever om det finns utbildningar med hög kvalitet på engelska, skriver eleven Max Andersson.

Olle Käll föreslår i en insändare (DN Åsikt 20 januari 2020) att alla skolor i Sverige ska ha svenska som huvudsakligt undervisningsspråk. Det skulle innebära att International Baccalaureate (IB), det program jag går, försvinner från svenska grund- och gymnasieskolor eftersom programmets undervisning endast får bedrivas på engelska, franska och spanska. 

Det är djupt olyckligt att Olle Käll beskriver engelskspråkiga skolor som en ”giftcocktail” för det svenska samhället. International Baccalaureate är en högkvalitativ utbildning som saknar motstycke inom det nationella skolväsendet.

Programmet förbereder eleverna väl för fortsatta studier. Det finns flera internationella studier som visar att elever med IB-examen i högre grad påbörjar och fullbordar universitetsutbildningar.

Givetvis är det möjligt för elever på IB-skolor i Sverige att läsa svenska inom ramen för programmet. I ett examensarbete vid Malmö universitet konstateras att den struktur och det fokus som finns i svenskundervisningen på IB-programmet efterfrågas inom den nationella gymnasieskolan. 

Olle Käll hävdar vidare att svenskan måste ha första prioritet i skolan eftersom att vi annars inte kan ta del i samhällsdebatten. Jag, som går på IB-programmet och i huvudsak undervisas på engelska, hämmas bevisligen inte från att delta i samhällsdebatten. 

Att väcka den här frågan är att belysa ett icke-problem i stället för att ta tag i de verkliga problem som finns i svensk skola.