Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 07:29 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/utlandska-larare-viktig-del-av-losningen-pa-lararbristen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Utländska lärare viktig del av lösningen på lärarbristen”

Lektion på Internationella Engelska skolan i Täby norr om Stockholm.
Lektion på Internationella Engelska skolan i Täby norr om Stockholm. Foto: Pontus Lundahl/TT

Utländska legitimerade lärare är en viktig del av lösningen på lärarbristen. Forskning som visar att svenska språket försämras av undervisning på engelska är inte relevant för Engelska skolan, skriver vd Annette Brodin Rampe.

Med anledning av denna insändare vill vi bemöta ett antal fakta och påståenden som inte stämmer för Internationella Engelska skolan och sannolikt inte heller för hur andra skolor fungerar.

Engelska skolan bedriver tvåspråkig undervisning för 25.600 elever i 36 skolor runt om i Sverige. Vi värnar om det svenska såväl som det engelska språket och kan årligen visa högre resultat i de nationella proven i svenska, engelska och matematik jämfört med det nationella snittet.

Att lagen ger möjlighet för oss och andra skolor att anställa behöriga utländska lärare är en utmärkt del av lösningen på lärarbristen i svensk skola. Beräkningar visar att om tio år kommer det saknas 80.000 lärare om inget görs. För att förbättra kvaliteten i svensk skola behövs fler behöriga lärare.

Vi anställer de bästa lärarna runt om i världen och det är en ynnest för svenska elever att få möjlighet att utbildas av dessa välkvalificerade och engagerade lärare. Skolverket och politiker har respekt för deras kunskap och det är vi glada för. Läsåret 2017/18 var 86 procent av Internationella Engelska skolans lärare behöriga jämfört med snittet på 79 procent.

Författaren pekar även på forskning som skulle visa att svenskan försämras vid undervisning på engelska. Den forskning som vi förmodar att författaren hänvisar till är inte relevant för Internationella Engelska skolans undervisning då den fokuserar på gymnasiet och lärare som inte har engelska som förstaspråk. Vi har bara en gymnasieskola och våra lärare som undervisar på engelska har engelska som förstaspråk.

Ytterligare ett par påståenden är felaktiga:

Lön: Vid jämförelse med statistik från SCB betalar vi löner väl i linje med genomsnittet.

Utrustning och lokaler: Våra skolor har de lokaler och den utrustning som skribenten påstår att våra skolor saknar.

Vi arbetar varje dag med att ge våra elever de bästa förutsättningarna för framtiden. Vårt mål är att vara med och lyfta den svenska skolan till den nivå som barn i Sverige förtjänar.

Låt oss gemensamt, politiker från alla partier, skolaktörer från kommunala skolor och friskolor, debattörer och forskare arbeta för att ha en saklig debatt hur vi ska lyfta kvaliteten i hela den svenska skolan.

DN Åsikt 24 oktober 2018 kl 05

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.