Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-29 01:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/utmaningar-i-skolan-forsvinner-inte-av-okad-slapphet/

DN Åsikt

DN Åsikt. Utmaningar i skolan försvinner inte av ökad slapphet

Tycker man att det är viktigt att grundskolan är jämlik och att elever bedöms på lika villkor är ett avskaffande av nationella prov fel väg at gå. En fortsatt kontinuerlig nationell uppföljning styrker rättvisan i bedömningen.

Aria Amiri Davani är i sitt inlägg på DN Åsikt snabb med att förklara varför de nationella proven både stressar och förstör elevers skolgång och i motsats till sitt syfte är orättvisa, vilket jag förstår är enkelt att påstå när han själv befinner sig under en lång och tuff provperiod under denna vårtermin i årskurs nio. Men det är inte bara en onyanserad bild, utan i mitt tycke också felaktig.

De nationella proven är viktiga. De är i sitt eget slag de enda prov som är exakt lika på varje skola utifrån den läroplan som vi har. De innehåller alltså det man bör kunna och det finns inget rum för enskilda lärare att göra egna tolkningar. De görs med andra ord på samma villkor och ger en viktig fingervisning var elever befinner sig.

Det är sant att proven tar tid och för enskilda elever kan kännas pressande, vilket resulterar i låga resultat. Ändå ska man veta att en stor skara får högre betyg än själva provresultaten. År man duktig i övrigt klarar man sig.

Det går inte att utan belägg skuldbelägga de nationella proven för diverse utmaningar i skolan som skulle bestå ändå. Det låter likadant när läxor och betyg är syndabock.

Nationella proven går inte att ersätta med andra prov. De är till för att kraven ska vara lika för alla. Presterar man sämre på dessa kan det vara ett tecken på att man tidigare fått så kallade snällbetyg.

Stressen i skolan bör tas på allvar på annat sätt än att ta bort viktiga inslag som nationella prov. Att göra nationella prov till syndabock är att sätta krokben för sig själv.