Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 05:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/varfor-byta-bort-siffor-nar-de-anda-oversatts-for-att-rakna-antagningspoang/

DN Åsikt

DN Åsikt. Varför byta bort siffor när de ändå översätts för att räkna antagningspoäng

Jag håller med om att det var ologiskt att ta bort sifferbetygen. De var enkla att förstå och behövde inte översättas för att användas praktiskt. Däremot känner jag mig tveksam till normalfördelningen av betyg, som Ylva förespråkar. Jag tycker istället att det nya betygssystemet med olika mål har stor potential, om de höga kraven på svenskakunskaper i så gott som alla ämnen ses över.

Jag håller absolut med Ylva Nybäck i att det verkar meningslöst att gå från siffror till bokstäver för att åter översätta dem till siffror för att göra dem användbara i olika antagningssammanhang.

Däremot anser jag att normalfördelningen var orättvis och komplicerad.

Intelligens och matteförståelse lär absolut vara normalfördelat över en mängd människor, men hur stor är denna mängd? Säkerligen är intelligensen normalfördelad i hela Sverige, men när jag gick i skolan var det även begränsat till normalfördelning ner till klassnivå. Om man inte kan använda normalfördelning klassvis, eller ens skolvis, eftersom olika områden absolut lär har olika matematiska förutsättningar – hur skall man då förhålla sig? Svårt nöt att knäcka... går det att få rättvist?

Nya betygssystemet har sina brister, bokstäverna anser jag är en av dem.

Den största bristen är dock det höga kravet på svenskakunskaper i alla ämnen. Allt skall analyseras, skrivas en plan med förväntat utfall och därefter utvärderas. Som upplagt för orättvist låga betyg i exempelvis slöjd, bild, musik och hemkunskap. Ämnen som annars kunde varit avgörande både för självkänsla och betyg för många elever.

Annars tycker jag tanken bakom nuvarande system är väldigt tydlig och bra, om bara målen gjordes mer ändamålsenliga.

Med omarbetade mål och återgång till siffror skulle betygen bli enklare och mer rättvisa från både elevers och lärares synvinkel.