Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/varfor-detta-hyckleri-med-trafiksakerheten/

DN Åsikt

DN Åsikt. Varför detta hyckleri med trafiksäkerheten?

Foto: Hasse Holmberg/TT
Foto: Hasse Holmberg/TT

Om ingen bil gick fortare än 120 km/h skulle vi komma mycket närmare ”nollvisionen”. Efter 25 år inom räddningstjänsten har jag sett den tydliga skillnaden på olyckor i höga och låga hastigheter. Varför offra människoliv som kan räddas?

Varför tycker trafikanter och beslutsfattare att det är ok att offra människoliv för att vi ska kunna använda vägnätet som lekplats? Jag anser att det är ett hyckleri att prata om trafiksäkerhet, nollvisioner och säkra vägar när man inte vågar att gå hela vägen och angripa kärnan till problemet, höga hastigheter!

Både privatpersoner, beslutsfattare och bilproducenter vet ju i dag att hastigheten och rörelseenergin är det som avgör utfallet av en trafikolycka. I en modern bil överlever i dag de flesta en frontalkrock i 70 km/h – för ca 40 år sedan var det höga dödstal redan i 50 km/h. Det är bra! Bilarna har blivit mycket säkrare.

Vi har fått säkrare vägar, bredare,  rakare, 2/1 vägar och så vidare. Och dödstalen i trafiken sjunker stadigt. Men varför vågar vi inte gå hela vägen? Varför måste bilarna gå fortare? Varför måste vi ha större motorer, snabbare acceleration? Varför är det ok att sälja bilar som går i 250- 300 km/h för att köras på vårt allmänna vägnät? Hastighetsbegränsningarna är ju relativt sett oförändrade, de fysiska lagarna är ju orubbliga.

Vårt allmänna vägnät bör vara en plats där vi ska kunna känna oss så trygga som möjligt, inte där människor med dåligt omdöme ska kunna leka av sig aggression och frustration bakom ratten, eller få kickar av att testa starka motorer.

Nej, man kan inte säkra sig mot alla olyckor, och ja ett hyfsat klös i kärran vid en omkörning kan vara bra – men man måste kanske inte köra om hela tiden.