Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 06:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/varfor-ska-vi-lata-oss-hunsas-av-en-liten-skara-bilhatare/

DN Åsikt

DN Åsikt. Varför ska vi låta oss hunsas av en liten skara bilhatare?

Foto: Bertil Ericson/TT

En överväldigande majoritet av Sveriges befolkning behöver och vill kunna utnyttja bilen – men det blir allt svårare med dagens politik. Vi behöver en sundare trafikpolitik som verkar för en effektiv trafik, inte försöker förhindra den.

Det finns nära fem miljoner personbilar i Sverige. Vi som har tillgång till bil, behöver bil och vill kunna utnyttja vår bil utgör alltså en överväldigande majoritet av landets medborgare. Så varför låter vi oss hunsas av en liten skara bilhatare?

Våra skattepengar används till att bygga fina, jämna vägar och gator. Det vore utmärkt, om de inte därefter omgående förstördes med konstgjorda ojämnheter, trånga sektioner och fartförbud. Trafikverket öser om och om igen ut hundratals miljoner av våra skattekronor på att byta ut myriader av fartgränsskyltar och sätta upp alléer av bötesgenererande kameror. Bilförarna omyndigförklaras, vi förväntas tro att statistikerna i Borlänge vet mer om vägen, väglaget, trafiken och siktförhållandena än föraren bakom ratten. Dagens bilar är tekniska underverk, bekväma, snabba, miljövänliga och oerhört mycket säkrare än tillförne, men vi skall med våld tvingas köra långsammare än någonsin tidigare!

Farthinder borde rimligen vara så konstruerade att de kan passeras med den tillåtna hastigheten, men blir otrevliga i högre fart. Så är det sällan, istället framtvingar de inbromsningar, krypkörning och acceleration. Varje sådan manöver genererar hälsovådligt bromsdamm och ökade utsläpp av den annars så avskydda koldioxiden. Nu vill man införa en ännu mer brutal form av "aktiva farthinder", falluckor som öppnas och slår sönder bilar som nalkas med högre fart än vad skyltarna anger. Varje sådant hinder kostar en miljon kronor. Gissa vem som betalar?

I stora delar av Sverige är trafiken gles, och avstånden långa. Näringslivet kämpar för att få en lönsam produktion, där effektiva transporter är en viktig faktor. Vad kostar det industrin när alla fartgränser sänks och förlänger transporttiderna? Har man ens funderat över detta?

Snart blir det förbjudet att köra in i städerna, och på parkeringsplatserna bygger man bostadshus. Vid nybyggen minskar man antalet p-platser per lägenhet. Vi får alltså varken använda våra bilar, eller låta dem stå!

Observera att den sanslösa fartgränssänkning som påbörjades för några år sedan, och fortfarande pågår med oförminskad styrka, inte har medfört att olyckorna minskat. Sedan politikerna gav allt ansvar för vägtrafiken till Trafikverkets fartgränsfanatiker har övriga trafikregler fullständigt ignorerats. De övervakas aldrig, vilket tyvärr många bilister likställer med att de upphört att gälla, anarkin grasserar.

Vilket politiskt parti vågar stå för en sundare trafikpolitik? Med rimliga fartgränser, snabb och säker trafik samt effektiv övervakning av verkligt viktiga trafikregler? Som inte anser att snabbhet är ett brott? Det partiet får min röst.