Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 01:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/varje-medie-har-sin-styrka/

DN Åsikt

DN Åsikt. Varje medie har sin styrka

Bra digitalt material kräver resurser men kan många gånger förenkla och förbättra inlärningen. Min åsikt är att det finns mycket att vinna på att använda digitala hjälpmedel om det görs rätt och där det kan erbjuda en fördel. Görs det fel är det bättre att inte använda det. 

Att lära sig från en bok i stället för en läsplatta har fördelar och nackdelar. Inverterat gäller det omvända. Om man använder en läsplatta för att lära sig ett material som även finns i bokform får man den sämsta gemensamma nämnaren. Det är först om man använder styrkorna i det digitala mediet som man kan få något bättre. Ett exempel är Hans Rosling som genom att visa statistik angående omvärlden på ett sätt som endast går i digitala medier ökade världens förståelse för ett flertal problem.

När jag var ung så beställde dåvarande skolöverstyrelsen läroböcker från förlag med författare som hade som specialitet att skriva läroböcker på ett bra sätt. Att ta fram bra digitalt material tar tid och kostar pengar. Att överlåta åt lärarna att ta fram digitalt material är ett svek mot samhället, lärare och elever.

Lärarna är specialiserade på att lära ut, inte på att göra läromedel. En del har kanske denna förmåga men långt ifrån alla. Dessutom finns det bara 24 timmar på dygnet så ska lärarna sitta och göra läromedel så tas tiden från annat, förmodligen direkt eller indirekt från undervisningen. Att göra bra digitala läromedel är mera komplext än att göra det i bokform. Det krävs förmodligen en grupp personer med olika specialiteter som ämneskunskap, digital pedagogik, IT-teknik och så vidare. Kostnaderna för att utveckla bra digitalt material är högre en någon kommun mäktar med. Detta måste ske centralt för Sverige. Tillsätter man inte de resurser som krävs riskerar eleverna att få det sämsta av två världar.