Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 10:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/vastlanken-behovs-for-att-utveckla-kollektivtrafiken/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Västlänken behövs för att utveckla kollektivtrafiken”

Tåg vid Göteborgs Central. Foto: Pontus Lundahl/TT

Tågtunneln Västlänken är en förutsättning för att kunna utveckla resandet med kollektivtrafik i Göteborg och resten av Västsverige. Det skriver Roger Vahnberg, vice vd för Västtrafik.

Rätta artikel

Kerstin Lidbeck undrar i en insändare och ett svar på DN Åsikt för vem Västlänken byggs. Svaret är att den byggs för Västrafiks resenärer, invånarna i Göteborg och resten av Västsverige som får ett välkommet tillskott av nya resmöjligheter. Det gäller både de cirka 110.000 personer som dagligen pendlar in till Göteborg och de ungefär 50.000 göteborgare som pendlar ut ur staden.

När Västlänken är klar kan vi utveckla Västtrafiks tågtrafik. Regiontåg och pendeltåg binds ihop till sammanhängande linjer genom Göteborg. Regiontågen får fler linjer och kan göra fler uppehåll på pendeltågstationer.

Vi kommer också att införa nya regionexpresståg som sänker restiden från exempelvis Falköping och Skövde. Det blir också möjligt att köra tågen tätare in mot Göteborg eftersom man kan hålla kortare avstånd än fem minuter som det är nu mellan två ankommande eller två avgående tåg.

Det stämmer att det finns kapacitet på Göteborg Central, men inte på tider då människor vill resa. Vi på Västtrafik har länge velat köra fler tåg i rusningstrafik, men det går inte, för då är det fullt.

De senaste tio åren har resandet med kollektivtrafiken ökat med nästan 60 procent. Enligt Västra Götalandsregionens prognos ökar befolkningen med 17 procent fram till 2035. När befolkningen ökar, så ökar även arbetspendlingen och övriga resor. För att vägarna inte ska korka igen är det nödvändigt att biltrafiken minskar.

Göteborg Stads egna mål är att minska bilresandet med 25 procent till 2035. Västtrafiks undersökning ”Hållplats 2018” visar att 73 procent av göteborgarna anser att kollektivtrafiken ska prioriteras framför bilen när det byggs i stan och 68 procent tycker att färre bilar i centrum skapar en mer attraktiv stad. Där är kollektivtrafiken och Västlänken en möjliggörare.

Man ska inte glömma att Västlänken är en viktig pusselbit även i stadstrafiken eftersom den avlastar Brunnsparken och Drottningtorget när resenärer som kommer med tåg kan välja att kliva av även på andra stationer i stan.

Det kommer möjliggöra utveckling av kollektivtrafiken kring de nya pendeltågstationerna. Minskat tryck på Brunnsparken och övriga city är en viktig del i den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken i Göteborg.

Vi sticker inte under stol med att bygget kommer innebära ansträngningar här och nu. Men Västlänken är en förutsättning för en mer hållbar framtid för oss alla.