Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Vett och etikett behövs i dag också

Den digitala revolutionen är över! Dags att använda vett och etikett istället för moralpanik.

Visst var det bättre förr! Jag kommer med glädje ihåg trasslande faxmaskiner, skrivmaskiner och räknestickor. Vilka hemska tekniknissar som uppfann datorer och mobiler! Eller inte va...

Jag har se senaste åren bedrivit ett spännande pionjärarbete kring datorspel, sociala medier och mobiler. Jag arbetar som rådgivare, föreläsare och författare. Min erfarenhet från skolvärlden är genom otaliga föreläsningar från Ystad i Söder till Luleå i norr. Och från samtal med familjer där både barn och vuxna har svårt att skapa balans kring den digitala tekniken. Det är inte bara barnen som föredrar att kolla mobilen när en lärare känns tråkig. Massor av vuxna har minst lika stora problem under exempelvis ett möte eller en föreläsning. Och det bästa vi vuxna kan göra är givetvis att vara goda digitala förebilder. Att under en middag, ett biobesök eller under ett möte faktiskt låta mobilen vila lite. För våra barn lyssnar inte på vad vi säger, de härmar beteende.

Vi måste också komma ihåg att vi är mitt i ett paradigmskifte mellan den gamla världen och den nya digitala världen.  Och här tycker mobilinfödingen (barnet) att det inte är något konstigt att använda mobil till kommunikation, nöje och nytta.  Till skillnad från mobilinvandraren (den vuxne) som fortfarande ser det som att det digitala är en egen separat värld, frånskild den "riktiga världen".

Ordning och reda då?

Självklart ska barnen inte pyssla med privata lekar under lektionstid, det är förstås lika illa som om en lärare skulle ta ett privat samtal under en lektion. Där finns ingen skillnad mot dåtidens gränssättning kring serietidningen som göms i läroboken.

En väl utformad mobilpolicy kan förenkla vardagen kring dessa frågor. Ett enkelt regelverk om hur och när mobiler får användas under lektioner.

Det finns goda exempel på lärare och skolor som på ett naturligt sätt implementerar modern digital teknik. Då används spel, mobilkameror etc på ett konstruktivt sätt. Fördelen med detta är att de vuxna kliver in på barnens ”spelplan” där de känner sig hemma.

Men under en potentiellt farlig kemilabb ska givetvis det vara fokus på provrören och inte mobilerna.

Just nu har vi en bitvis onyanserad debatt kring dessa frågor. Det är i ena lägret ivriga teknikvänner som vägrar se de problem som faktiskt uppstår . Och i andra ringhörnan har vi de som larmar och skapar moralpanik.

Vi behöver sansa diskussionen genom att förstå att det digitala har kommit för att stanna. Och att vi måste hjälpas åt att skapa balans och vett och etikett.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.