Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-21 05:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/vi-maste-se-trafiken-stort/

DN Åsikt

DN Åsikt. Vi måste se trafiken i stort

Se trafiken i stort, och inte enbart enligt de önskemål som man kan få via tabeller.

Som politiskt neutral tycker jag ändå att Anna König Jerlmyr (M) har förstått ämnet Östra Förbindelsen bäst. Det gäller ju HELA REGION STOCKHOLM, inte enbart Nacka och Värmdö-bor eller fler bilar på en "ny" väg. Tidsfaktorn till exempel, vem räknar med den? Om man bor på Lidingö och arbetar i Kista för det mesta kunde det tidigare ta en timme i bilkö varje morgon och kväll man måste ta bilen. Nu tar det 2 x 20 minuter. En timme och 20 minuter mer att jobba på.

Och hur mycket är 20 miljarder? I statsbudgeten på ca 1 200 miljarder är det ett ganska blygsamt belopp - om staten vill satsa på den största och snabbast växande regionen i landet. Som inte har någon övergripande och samlande instans som i Skåne och Västra Götaland, utan ett antal kommunala politiker som med snäva ramar pillar med den lokala trafiken.

Jämför det med de ca 250 miljarder som regeringen/Sverigeförhandlingen vill spendera på supersnabbtåg, när allt fler arbetar hemma och konfererar via Skype. Tåg som svischar förbi de orter där kommunerna förväntas bygga bostäder. Statens vägar äro ibland outgrundliga, vilket fallet Östra förbindelsen tydligt visar.

Man får ut vad man puttar in, när det gäller statistik. Verkligheten behövs också.