Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 13:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/viktigare-med-billiga-tag-nu-an-snabba-i-framtiden/

DN Åsikt

DN Åsikt. Viktigare med billiga tåg nu än snabba i framtiden

Billigare tåg här och nu ger snabbare och större positiv klimateffekt än snabbare tåg i en avlägsen framtid. det kan lätt realiseras om man också i praktiken avmonopoliserar tågmarknaden. För att det ska ske måste en marknadsplats för biljettköp finnas.

Lennart Egerfjords inlägg är högst relevant. Om man vill att järnvägen ska bidra till klimatsmart mobilitet snabbare än inom ett eller ett par decennier (då snabbjärnvägar kan stå klara) vad bör vi göra då? De snabba tågen kommer vara dyra av de skäl som anförs av Egerfjord: investeringar i spår, tåg samt underhåll av både fordon och infrastruktur. Ytterligare en aspekt som gör de snabba tågen dyra (och mindre klimatsmarta) är att de kommer dra avsevärt mycket mer energi än dagens tåg.

Mycket tyder dessutom på att affärsresandet kommer att minska på grund av olika former av elektroniska möten. Samtidigt kommer sannolikt privatresandet att öka. Privatresandet är mindre tidskänsligt och mer priskänsligt.

Precis den utvecklingen har vi haft inom flyget. Privatresenärerna är numera i majoritet. Det är inte snabbare flygplan som bidragit till flygets explosiva utveckling, utan billigare flyg på en avmonopoliserad marknad. Flygets snabba utveckling har ju i sig blivit ett klimatproblem.

Tanken är alltså att snabba och dyra tåg ska ersätta billigt flyg. Men vore inte billigare tåg här och nu något som ger en bättre och snabbare klimatpåverkan än snabbjärnvägar i en avlägsen framtid?

Det är dessutom lättare och billigare ordnat. Om man tror på den avmonopolisering som i teorin har skett på järnvägen skulle få samma effekt som det avmonopoliserade flyget fick kan det hända mycket på kort tid på våra spår.

Vad som behövs är en marknadsplats för tågbiljetter. Den finns redan hos SJ. Någon kanske invänder att SJ inte ska sälja andras biljetter. Men det gör SJ redan. SJ kanske kör hälften av tågen i Sverige, men säljer nästan alla biljetter.

SJ försöker däremot genom sitt i praktiken säljmonopol kväva de företag som enligt SJ:s förmenande skulle kunna utmana tingens ordning på svenska spår. Det hela förvärras ytterligare av att SJ på  detta sätt snedvrider konkurrensen genom att ge vissa tågföretag fördelar man inte ger andra.

Ägaren till SJ, staten, har nyligen inskärpt att ett syfte med ägandet är att SJ ska verka för att de trafikpolitiska målen ska uppnås. Det är klokt och förklarar varför staten är en relevant ägare av SJ. Då ska SJ inte bara sälja biljetter till vissa tågbolag, utan alla. Vi får då en dynamisk tågmarknad där det statliga bolaget får visa framfötterna genom spännande koncept och hög service och kvalitet. Inte genom att utnyttja sin marknadsposition till att kväva nya initiativ som ofta handlar just om att erbjuda billigare tågresor.

Detta kräver inga lagändringar eller stora investeringsbeslut utan kan genomföras omedelbart. Vi kommer då få ett startskott för en utvecklad tågmarknad i närtid, som kommer att leda till ett snabbt ökat resande. Det finns redan här och nu en stor efterfrågan på att åka tåg, men biljettpriserna avskräcker.

Marknaden finns alltså redan, men med SJ:s nuvarande inställning är inträdesbarriärerna så stora att det hämmar utvecklingen. Men om de barriärerna blir rimliga, då kommer det hända saker på spåren. Var så säker!