Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 18:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/150-listan/2014/11/23/133-en-svensk-milstolpe-i-spelvarlden/

150listan

133. En svensk milstolpe i spelvärlden

Spel • ”Minecraft”: Mojang (Markus Persson) • År 2009

Inget enskilt svenskt kulturuttryck har någonsin haft ett så stort genomslag som Markus ”Notch” Perssons datorspel ”Minecraft”. För tillfället har det sålt i över 60 miljoner exemplar världen över, och fler än 100 miljoner användare har registrerat sig. ”Minecraft” började som ett enmans hobbyprojekt och ryktet om det i grunden enkla byggblock-spelet spred sig utan reklam eller kommersiell distribution. I dag räknas det som en kreativ, konstnärlig och även ekonomisk milstolpe och dess upphovsman är en av den internationella spelvärldens mest respekterade gestalter.

Till och med den 6 december nominerar DN Kultur 150 kulturhändelser sedan tidningen grundades. Sedan startar omröstningen om de 10 viktigaste. Du hittar alla på dn.se/150listan. Var med!