Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Almedalen 2012

Checkat in i Visby - men varför?

Minns ni när "checka in" betydde att man skulle flyga eller spendera några nätter på hotell? Det är inte mer än fem år sedan. 

Gowalla och nu insomnade Brightkite var två av de första tjänsterna som tog begreppet "checka in" till intenet. De startade 2007, men den stora boomen kom 2009 när Foursquare startade och Google startade sin tjänst Latitude. Ett år senare hängde Facebook på med Places.

Den gemensamma nämnaren är att dessa sajter och appar kombinerar sociala nätverk med så kallad geotaggning. De gör det möjligt för dig att berätta exakt (nåja) var på jorden du befinner dig - utan att behöva skriva in krångliga koordinater.

En möjlighet som allt fler utnyttjar. 2010 hade Foursquare en miljon "checkins" per dag.  2011 var den siffran - tre miljoner. 

Men vad ska vi ha dessa incheckningar till? Efter ett seminarium här i Visby frågade vi Maria Hägglöf som checkar in dagligen och använder massor av geotaggningstjänster. Vi frågade också Centerpartisten Fredrick Federley som allt mer sällan checkar in, och som är kritisk mot hur all denna information om oss lagras och används.

 

Panelen i onsdagens "DN i Almedalen" tog också upp frågan om integritet på nätet, bland mycket annat. Missa inte det!