Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 22:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/bokbloggen/2013/02/25/publicistik-i-tid-och-otid/

Thentes bokblogg

Publicistik i tid och otid

Den Netflix-producerade serien House of Cards fick ett välmotiverat högstabetyg av DN:s Helena Lindblad i förra veckan och har hyllats till höger och vänster. Till dess förtjänster hör också inlägget i den alltid lika heta debatten mellan traditionella medier och digitala. I seriens början ligger sympatierna tveklöst hos den unga journalisten som trakasseras i det stora tidningshuset (modellerat efter Washington Post). Hon är för ung, kollar inte källor, fogar sig inte i hierarkierna, flirtar med snabbfilade distributionsvägar: en klassisk hjälte med andra ord. Hon hoppar av och söker sig till en ny, framtidshungrig nyhetssajt. Men efterhand går det upp för tittaren att hennes brådska och bristande erfarenheter gör henne till ett lätt rov för manipulerande makter, som använder hennes ambitioner för egna syften. Lösningen blir - i seriens tappning - en kompromiss mellan de gamla strukturerna och de nya. Rent bokstavligt finner de två antagonisterna varandra och inleder ett samarbete. kunskap och omsorg möter entusiasm och energi. Först då kan journalistiken tackla makten på dess egen planhalva. En publicistisk utopi kanske, men vacker ändå.