Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 06:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/brittbloggen/2012/03/11/sag-hej-till-borisbussen-routemastern-ar-tillbaka/

Brittbloggen

Säg hej till Borisbussen: Routemastern är tillbaka!

Folk brukar säga att det var bättre förr. Sedan finns det ju människor som verkligen tycker att det var bättre förr. Maten. Kulturen. Grannarna. Precis allt.

Jag har inget statistiskt underlag på att engelsmän är överrepresenterade i den här senare kategorin, bara en väldigt stark känsla av att de är det. Senaste tecknet: Den nya Routemasterbussen.

Bussen började rulla i London förra veckan och är resultatet av ett infriat vallöfte från borgmästare Boris Johnson. Den ursprungliga Routemastern, som alltså är den klassiska dubbeldäckaren med konduktör och öppen plattform längst bak, introducerades på 50-talet. Med tiden blev dess brister uppenbara. I 00-talets Londontrafik var den klumpig, och tog för få passagerare i förhållande till hur mycket utrymme den krävde på gatorna. Säkerhetstänkare såg den som en rullande dödsmaskin eftersom passagerare hela tiden hoppade av från plattformen rätt ut i gatan. Dessutom var Routemastern en mindre härdsmälta miljömässigt.

Men, defekterna till trots – engelsmännen älskade förstås sin buss. Den legendariska dubbeldäckaren är ju en av hörnpelarna i Londons mytologi, lika mycket en del av staden som ljummen öl, dragiga lägenheter och röda telefonkiosker fyllda av call girl-annonser. Därför lovade Boris Johnson i borgmästarkampanjen 2008 att leverera en nygammal Routemaster: en modern buss inspirerad av 50-talsikonen, med plattform och konduktör, men samtidigt miljövänlig och uppdaterad till 10-talsstandard.

Förra måndagen rullade den alltså för första gången, linje 38 från Victoria Station till Clapton i Hackney. Under året kommer åtta Borisbussar, som den nya Routemastern redan heter i folkmun, börja trafikera sträckan. Premiärturen tyngdes, som sig bör, av ett tekniskt haveri och påföljande förseningar – men var ändå en succé, enligt BBC.

Samtidigt har kritiken inte låtit vänta på sig. Den nya Routemastern tar färre passagerare än de bussar den nu ersätter, och är dessutom svindyr – Borisbussarna går på 1,4 miljoner pund styck, att jämföra med Londons vanliga dubbeldäckare som ligger på strax under 200 000 pund. "Ett enskilt säte i bussen kostar lika mycket som en ny BMW", sa Labourpolitikern David Lammy häromveckan. För de över 11 miljoner pund som linje 38:s åtta bussar kommer kosta skulle Londons lokaltrafik istället ha kunnat köpa in 96 minst lika miljövänliga hybridbussar.

Londonborna verkar än så länge ta sådant med ro. Routemastern är ju tillbaka, det är nästan som förr, yay!

Själv har jag ännu inte lyckats få syn på eller åka med den enda Borisbuss som hittills trafikerar linje 38. Men Londonbloggaren Peter Watts var med på premiärturen och rapporterade för Time Out. I den nya Routemastern ser han något som är talande för Londons borgmästare över huvud taget:

"Det är, på många sätt, klassiskt Boris. En buss har levererats till väldiga kostnader, gått sönder två gånger, är två timmar försenad, gör inte vad den påstår att den gör, men människor älskar den ändå. Det är nästan omöjligt att hitta någon – vid sidan av dem som har ett politiskt intresse att bevaka – som har något ont att säga om Borisbussen."