Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 10:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/digitalamedier/2016/03/11/fragan-obama-maste-svara-pa-i-austin/

Martin Jönsson om digitala medier

Frågan Obama måste svara på i Austin

I dag inleds världens största digitalfestival, South by Southwest Interactive, i Austin - och trots nära 300 officiella programpunkter enbart under första dagen är det ett som det mesta kretsar kring: samtalet med president Barack Obama. 

Digitalfestival? Jag vet inte ens om ordet existerar, men det känns för futtigt att beskriva South by Southwest, eller SXSW, som en konferens eller en mässa. Det är båda de sakerna, men väldigt mycket mer - inte minst därför att evenemanget går parallellt eller överlappande med både SXSW Film och SXSW Music, i en stad som redan i vardagen bubblar av kreativitet och innovation, men som de närmaste tio dagarna förvandlas till en bubblande gryta av möten, mingel, lanseringar, debatter, premiärer och fester. I år väntas nära 85 000 besökare till de tre evenemangen, fram till och med nästa söndag. Enbart Interactive-delen, som är den största, drog i fjol 34 000 besökare, vilket är nästan en tredubbling av besökarantalet på bara fem år. Totalt sett uppskattas SXSW, med alla dess tillhörande evenemang, bidra till staden Austins ekonomi med ungefär tre miljarder kronor under hela året, varav Interactive-konferensen står för nära hälften.

Det är 30:e gången SXSW arrangeras, vilket i sig bidrar till ett extra stort tryck i år. De första åtta åren var det en renodlad musikfestival, men sedan Film och Interactive (som då hette Multimedia) introducerades 1994 har festivalen vuxit till något oändligt mycket större.

En förklaring till att SXSW Interactive inte är en vanlig webb- eller teknikkonferens är att anslaget numera är så brett. Det som började som en mötesplats för digitala innovatörer och entreprenörer är idag en scen för hur den digitala tekniken formar om hela samhället. Det handlar i dag lika mycket om stadsplanering, transport, utbildning, hälsa, mat och mode, men utifrån perspektivet hur tekniken ändrar alla förutsättningar. Det är också en av de platser där det förs de mest kvalificerade diskussionerna om de stora frågorna om personlig integritet i ett samhälle där allt övervakas och blir spårbart. Detta har varit en av de stora frågorna på SXSW sedan 2010, då forskaren och författaren Danah Boyd riktade hård kritik mot Facebook för deras bristande ansvarstagande, inte minst gentemot den yngre publiken. 2014, i kölvattnet av NSA-skandalen, var detta den helt dominerande frågan, med bl a utfrågningar av Edward Snowden och Julian Assange över länk - och även i fjol var skyddandet av privatlivet i den digitala världen en av de stora diskussionsfrågorna.

Fortfarande är SXSW Interactive dock en av de bästa platserna för trendspaning, om vilka tjänster och fenomen som är på väg att få sitt publika genombrott. Många av trenderna som är starka i Austin blir mer eller mindre mainstream inom ett eller två år - och ledtiderna blir allt kortare för varje år.  Twitter fick sitt stora genombrott här 2007, efter en smart lanseringskampanj. 2009 var det FourSquare som slog igenom, följt av AirBnB 2011 och Pinterest 2012. I fjol var det livestreamingtjänsten Meerkat som blev den stora snackisen: främst för att Twitter försökte blockera den från att synas i deras flöden. Ett par veckor senare lanserade Twitter själva sin livestreamingtjänst Periscope, som snabbt tog över Meerkats position. Även i år lär livestreaming komma hög på agendan, men nu utifrån lite andra perspektiv, till exempel i seminariet om hur Periscope kan bli lönsamt , hur man kan använda tjänsten mer kreativt och i panelen om vilka risker varumärken tar när de använder direkt streaming via den sortens tjänster. Vilken som blir årets app kan man bara gissa. Men möjligen finns den på den här listan.

Årets medieföretag? I fjol var det Buzzfeed som dominerade stort i en rad paneler och seminarier, inte minst efter att VD:n Jonah Peretti presenterat företagets nya strategi, som dödförklarade klickfisket och betonade vikten av att finnas med innehåll i det distribuerade flödet på de stora sociala plattformarna. I år är det några företag som återkommer titt som tätt i seminarieprogrammet. Bland dem finns framför allt Slack, vars grundare Stewart Butterfield är på plats, och Vox, vars grundare Jim Bankoff ska tala under rubriken Creating the Modern Media Company. En liten uppstickare är den nya, nischade livestreamingtjänsten Nom, grundad av Steve Chen från Youtube, med fokus på foodies.

När arrangörerna själva räknar upp vilka som är årets huvudteman är det en lång lista som rymmer allt från startups och mångfald i teknikbranschen till robotisering och förarlösa bilar. Exakt vad som kommer att prägla debatten de närmaste dagarna vet man aldrig riktigt i förväg, men en gissning är ändå att tre spår kommer att vara väldigt starka.

Det ena handlar om virtual reality/augmented reality, med mer än 20 programpunkter och en utställning med all den senaste VR/AR-tekniken. Det har varit ett stort ämne på SXSW i flera år, tillsammans med ämnen som artificiell intelligens och Big Data, men i år slår det rekord, med seminarier om allt från konstnärligt skapande till konkret användarnytta på olika områden.

Det andra hänger på den aktuella debatten om näthat och trakasserier på nätet, med ett heldagsspår om Online Harassment, med 15 olika programpunkter. Det är till delar en konsekvens av den kritik SXSW fick i höstas när man avbokade en panel om trakasserier i spelbranschen. Morgondagens seminarium om trakasserier har dock ett betydligt bredare perspektiv, med allt från tekniska förslag på lösningar till en diskussion om hur mycket näthatet kostar samhället.

Det tredje väntade huvudspåret  är lite lösare i konturerna. Men det kan komma att kretsa kring etik/förtroende, delvis kopplat till punkten ovan. Programpunkter som Trust me, I'm an algorithm, What the Ethics? (om datahantering),  Ethics and Privacy in Wearable Research (om hälsodata via Fitbits och liknande) och Data Ethics in the Age of the Quantified Society signalerar ett allt starkare fokus på etikfrågorna.

Att följa SXSW Interactive på distans går förstås alldeles utmärkt. Många av programpunkterna livesänds och andra följer man effektivt via hashtaggar i sociala medier. Här är några förväntade guldkorn ur dagens inledande program: Big Data and AI, We’re not gonna take it (ad blocking), Newsopalypse: Can Digital Really Sustain Media och Tech, Failure and Culture .

Men, det mesta i dag lär ändå handla om president Barack Obama, som besöker SXSW för första gången (istället för att närvara vid Nancy Reagans begravning, vilket väckt en del reaktioner). Även Michelle Obama kommer till staden, till ett panelsamtal den 16 mars.

Utfrågningen av Barack Obama görs av Evan Smith, publisher på Texas Tribune.Eftersom bara knappt 2 000 personer får plats i salen i Long Center livesänds den förstås, kl 20.30 svensk tid. Huvudämnet är "medborgerligt engagemang", men deltagarna på SXSW Interactive har också kunnat skicka in frågor till presidenten, via tidningen. Och även om det ligger utanför samtalsämnet är det ingen högoddsare att åtminstone en del av frågorna från tech-publiken kommer att handla om tvisten mellan Apple och FBI, angående kravet på bolaget att skapa en möjlighet att låsa upp en krypterad Iphone.

Presidenten talade nyligen om datasäkerhet och teknikföretagens ansvar och sin nya Cybersecurity National Action Plan, men undvik då helt att beröra FBI-konflikten eller ens nämna Apple. Däremot lyfte han fram Google, Facebook, Microsoft och Visa som exempel på företag som "hjälper till" att skapa bättre datasäkerhet. Om han får frågan om hur han ser på Apples agerande i Austin måste han rimligen ge ett svar. Och det lär knappast vara ett svar som teknikpubliken kommer att vara nöjd med.